Přehled činnosti vedení obce za březen 2022

17.04.2022

Březen byl ve znamení zahájení stavební sezóny, rozběhly se proto práce na rekonstrukci ulice U Obory, která by měla být dokončena začátkem května. V březnu jsme řešili i další rekonstrukci ulice, zabývali se také uprchlickou krizí a mnoha dalším tématům, se kterými se seznámíte na následujících řádcích. 

1. V průběhu března jsme se několikrát sešli se zástupci stavební společnosti Šlehofer, která bude v letošním roce rekonstruovat ulici Za Školou a zbylou část ulice U Obory. Prodiskutovali jsme zejména časový harmonogram, abychom omezili případná zpoždění během prací. Práce by měly začít počátkem letních prázdnin, abychom co nejméně obtěžovali obyvatele obou ulic, ukončení předpokládáme během září. V rámci prací dojde k úpravě podloží a konstrukčních vrstev vozovky, revizi dešťové kanalizace, vybudování parkovacích státní, obrubníků a na závěr kompletní výměně asfaltového povrchu.

Součástí zakázky je také odstranění zvýšené křižovatky u horní zastávky a snížení příčného prahu u školy. U této příležitosti jsme se na místě sešli s projektantem a se zástupcem ROPIDu a řešili, jakým způsobem vyřešit průjezd autobusů PID přes tento příčný práh do přilehlé zastávky. Příčný práh totiž neodpovídá normě a má nedostatečnou délku (aby se na něj vešly obě nápravy autobusu), ROPID proto požadoval jeho prodloužení. To by ovšem znamenalo posun celé zastávky směrem od obce a taková úprava by ani neprošla schválením dopravního inspektorátu policie, neboť na silnice III. tříd již nelze příčné prahy umisťovat. Ubezpečil jsem zástupce ROPIDu, že oba příčné prahy řešíme právě i s ohledem na autobusovou dopravu, a nakonec jsme si potvrdili, že snížení prahu na naprosté minimum bude pro průjezd autobusu dostatečné. Příčný práh u školy jsme nechtěli úplně odstranit, přestože to není úplně ideální forma zajištění bezpečnosti dopravy před školou, ale jiné možnosti, které jsme konzultovali s dopravním inženýrem, naráží buď na vysoké finanční náklady nebo na nemožnost jejich provedení z důvodu úzké komunikace a nedostatku místa kolem ní. Proto jsme se nakonec přiklonili k tomu příčný práh ponechat jako vizuální překážku, ale snížit jej, aby jho přejetí bylo komfortní a nepoškozovalo projíždějící autobusy i osobní auta.

2. V březnu jsem se zúčastnil jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou k tématu vysokorychlostní trati Praha-Drážďany. S ostatními starosty ze spolku KORIDOR D8 jsme zde prezentovali naše požadavky na co nejcitlivější prostup železniční trati okolní krajinou tak, abychom nebyly obtěžováni hlukem, vibracemi, ale aby i na pohled nic nepřipomínalo, že nám za humny vede železnice. Odmítáme proto takové výškové vedení, které počítá s mosty a náspy, vysokými trolejemi, naopak chceme co největší část trati schovat do zářezu či ještě lépe tunelu. Požadujeme také maximální prostup krajinou jak pro lidi, tak i zvěř. Ministerstvo dopravy i Správa železnic jsou s námi připraveni jednat, to je každopádně pozitivní přístup, a budeme se snažit pro obec získat maximum možného. S tím souvisí i problém hluku z dálnice D8, který na jednání přislíbil generální ředitel ŘSD řešit také. Udělám maximum, aby nešlo jen o plané sliby, ale aby stát plnil, co má.

Během března také proběhly mezi starosty obcí, které jsou součástí sdružení obcí a spolků Koridor D8, hloubkové rozhovory vedené odborníky z Participation Factory na téma VRT. Zhruba půlhodinový rozhovor, který jsem absolvoval, se týkal toho, jak téma VRT naše obec vnímá, jaká rizika v něm vidí, jaké příležitosti může přinést a podobně. Věřím, že jsem názor většiny z nás odhadl správně. Ve výsledku jsme součástí skupiny obcí, které mají energické a rozhodné vedení připravené tvrdě vyjednávat (ostatně tak poslední 4 roky přistupujeme i k jednání s investory u nás v obci a zkušenosti ukazují, že jen tak obec může z nové výstavby něco získat). Problematice VRT se i nadále intenzivně věnujeme, v rámci příprav krajinného plánu proběhnou během jara také participativní setkání občanů (kulaté stoly), bližší informace včas zveřejníme.

3. Na přelomu března a dubna jsme se po roce opět setkali s nadšenkyněmi ze spolku Sázíme stromy a dohromady s obcí Veliká Ves u Prahy a ve spolupráci se zhruba 80 zaměstnanci společnosti Boehringer Ingelheim jsme na obnovené polní cestě do Předboje vysázeli ve dvou termínech celkem 64 nových stromů - jeřábů (dvě jedlé odrůdy) a hrušní (pět starých odrůd). Všem jmenovaným paří velké poděkování za pomoc a spolupráci, jak finanční, tak i manuální. Obnova polní cesty zahájená loni se díky nové výsadbě dostává pomalu do finále. Během jara budou dokončeny zemní práce (již dnes je cesta bez problému průchozí až na hranici katastru Předboje - zde se snažím apelovat na kolegyni starostku tak, aby Předboj po našem vzoru zprůchodnila posledních cca 100 metrů cesty), dojde k dorovnání terénu a na podzim k osetí cesty trávou, aby se nechodilo v blátě. Na podzim nás ještě čeká výsadba zbývajících 20 stromů a zhruba 200 keřů, které budou celou cestu lemovat.

Reportáže z obou sázení včetně obsáhlé fotogalerie najdete na webu spolku Sázíme stromy:  www.sazimestromy.cz/cs/akce/zobraz/753 a www.sazimestromy.cz/cs/akce/zobraz/774. 

4. Ve spolupráci s městem Odolena Voda se již delší čas zabýváme otázkou zlepšení hromadné dopravy z naší obce do Prahy. Kdo jezdí autobusem ví, že zejména v ranních špičkách autobusy trčí v zácpách, které jsou stále častější a rok od roku delší (bohužel s rozvojem okolních obcí a měst to bude spíš horší). V návaznosti na stavbu tramvajové trati z Kobylis do Zdib (respektive terminálu Sedlec) uvažujeme o možnosti propojení této konečné zastávky dále směrem na Odolenu Vodu, a to vedením přes Panenské Břežany. Je pochopitelné, že jde o záměr, který se týká poměrně vzdálené budoucnosti, ale pokud chceme mít možnost tu něco takového mít, je potřeba v území držet rezervu a teoretickou trasu nezastavět, protože pak už realizace bude obtížná. Požádali jsme Středočeský kraj o zpracování dopravní studie, která by prověřila možnosti vedení tramvajové trati i přes naši obec, a protože se kloníme i k možná šetrnějším způsobům dopravy (tramvaj je přeci jen poněkud hlučná a má-li trať vést ideálně blízko obydlené části, aby docházková vzdálenost byla co nejkratší, může být hluk problém), bude studie prověřovat možnost vedení koridoru BRT, tedy elektrobusů se samostatným koridorem nebo vyhrazeným jízdním pruhem, které se nabíjí např. v zastávce (nepoužívají trolejové vedení, které by hyzdilo naše okolí, jako je tomu v případě klasických trolejbusů). Pakliže studie ukáže, že jedna nebo druhá možnost jsou pro naši obec vhodné a příznivé, zapracujeme je do územního plánu jako územní rezervu. Více podrobností najdete na webu Středočeského kraje

5. V tomto měsíci se také sešla školská rada, která se věnovala možným zlepšením v komunikaci školky a školy s rodiči a možnostmi lepšího propojení činnosti dětské skupiny a školky. V rámci několikahodinového jednání mezi zástupci rodičů, školy a zřizovatele se některé věci vyjasnily, padly nějaké nápady na zlepšení a také možnosti, jak rodiče více vtáhnout do diskuse o směřování školy. Má-li někdo z rodičů jakýkoliv názor, připomínku, námět na zlepšení či otázku, která se školky a školy týká, velmi uvítám, pokud se na mě obrátíte. Zpětná vazba od rodičů je velmi důležitá a společně s názorem samotných školáků je zásadní nejen pro pedagogy, ale i pro zřizovatele. Nebojte se projevit svůj názor, jedině tak se může projevit v praxi!

6. Pravidelně se účastním jednání DSO Svazek obcí Pode Vsí, v rámci kterého připravujeme stavbu nové svazkové školy v Odoleně Vodě pro 540 žáků, kterou budou navštěvovat i naši žáci druhého stupně. Aktuálně je vyhlášena architektonická soutěž na tuto školu, spolu se starostkou města Odolena Voda jsem byl jmenován členem odborné poroty, která spolu s architekty bude hodnotit došlé návrhy. Výsledky podoby nové školy budou podle harmonogramu známy v září, ihned poté budou zahájeny práce na projektové dokumentaci. Na tu svazek získal dotaci ze Středočeského kraje.

Během finalizování soutěžních podmínek bude uspořádán workshop pro starosty a zastupitele členských obcí, včetně např. ředitelů stávajících škol. Proběhnou také kulaté stoly pro veřejnost, a to 17. května od 17. hodin v Odoleně Vodě (místo bude upřesněno, pozvánky budou ještě avizovány na obvyklých místech).

7. S ostatními starosty všech obcí obvodu ORP Brandýs nad Labem-Stará Boleslav jsme v rámci krizového řízení se starostou tohoto města Vlastimilem Pickem jednali o možnostech, jak obce mohou pomoci zvládat uprchlickou krizi způsobenou silnou migrační vlnou z Ukrajiny, která je zmítaná válkou s Ruskem. Řešili jsme praktické otázky spojené nejen se zajištěním základních potřeb (jídla, střechy nad hlavou), ale i přístupem uprchlíků do školských zařízení zřizovaných obcemi anebo jejich zaměstnáním. Naštěstí prvotní vlna solidarity občanů ČR pomohla překonat potíže s nedostatkem potravin či oblečení, to platí i o naší obec, kde občané přispěli do vyhlášené sbírky množstvím potřebných věcí pro ukrajinské uprchlíky, kteří se u nás nacházejí (jde zhruba o 10-15 lidí). Větším problémem je zajištění dlouhodobého ubytování, ve spolupráci s vlastníkem areálu bývalého výzkumného ústavu jsem za naši obec nabídl budovu bývalé administrativní budovy v tomto areálu, kterou je možné s minimálním úsilím přebudovat na dočasné ubytování, bude-li to potřeba.

Klidné svátky jara přeje všem

Martin Hakauf
starosta obce