Přehled činnosti vedení obce za březen a duben 2020
I přes značná omezení způsobená nepříznivou epidemiologickou situací se činnost obce nemůže úplně zastavit. Nelze řešit jen koronavirus, je potřeba řešit běžnou úřední agendu a také dlouhodobější aktivity. I v této zvláštní době je nutné najít čas na probíhající rozjeté projekty a je potřeba také plánovat další aktivity pro dobu, kdy skončí aktuální omezení. Proto jsme se mimo opatření proti šíření virového onemocnění, jako bylo shánění dezinfekce, rukavic, roznášení roušek od dobrovolníků a podobně, věnovali v předešlých dvou měsících i dalším věcem a tématům.

1. V tomto roce jsme se vrhli na modernizaci obecního rozhlasu. Léta byly slyšet nářky lidí z mnoha míst, že rozhlas není slyšet nebo, že pokud nejsou doma, hlášení jim uteče. Poslední rok jsem zapracoval na informování lidí, rozjel se pořádně obecní Facebook (dříve byl jen místem, kde se kopírovaly zprávy z webu obce), aktuálními informacemi plníme web i zpravodaj. Každý měsíc přinášíme hodně podrobné informace o tom, co se odehrálo, co děláme, co se chystá. Taková míra informovanosti tu nikdy nebyla, kdo chce, má tolik informací, jako kdyby seděl v zastupitelstvu.
Rozhlas je platforma pro aktuální informování zejména pro ty z nás, kteří nemají internet nebo s ním nepracují. Proto chceme obecní rozhlas určitě zachovat i do budoucna. Rozhodli jsme se jej přebudovat na digitální bezdrátovou variantu, která umožní nejen lepší rozšíření reproduktorů i do míst, kde nyní nejsou, ale i další funkce, které současný analogový rozhlas neumožňuje. Bude tak možné zpětné přehrání hlášení, rozhlas bude zasílat notifikace o hlášení SMSkou nebo na e-mail, zároveň budou hlášení nahrávána na web pro ty, kdo zrovna nebudou doma. Také by mělo být možné hlásit pouze v určité oblasti obce (např. oznámení o výpadku elektřiny v určité části nemusí zbytečně poslouchat lidé z druhého konce obce). Věřím, že to bude pro všechny pozitivní změna. Vzhledem k tomu, že zastupitelé s touto rekonstrukcí souhlasili, provedení prací předpokládáme během léta a od podzimu již bude rozhlas fungovat v této nové podobě.
2. Kvůli aktuální situaci neustále průběžně řešíme, co s kulturními a společenskými akcemi v tomto roce. Tradiční pálení čarodějnic nebo dětský den jsme bohužel museli zrušit. Dětem bychom to po dohodě se spoluorganizátorkami z řad maminek rádi vynahradili v závěru prázdnin nebo během září, kdy by mohl proběhnout den pro děti se soutěžemi, atrakcemi a vůbec programem podobným klasickému dětskému dni. Konat se nebude ani hudební festival Verbíř, pořadatelé se rozhodli jej přesunout na příští rok, tedy srpen 2021.
Zatím to vypadá, že jediná kulturní aktivita během léta bude 2. ročník Břežanského filmového léta, které odstartuje 19. června po setmění svým prvním představením v zámeckém parku Horního zámku. Akce do 300 osob by měly být povoleny, rozestupy dokážeme zajistit, a doufáme, že všichni budete natěšeni na letošní filmové novinky a sejdeme se v hojném počtu. Následují 4 promítání během prázdnin a poslední pak v září - opět v dětské verzi s animovaným filmem.
3. Pokračují jednání se Středočeským krajem ohledně směny části pozemků, které obec vlastní v areálu Horního zámku. Jde o příjezdovou komunikaci a pozemek se schodištěm ke kapli. V dubnu proběhlo vyměření schodiště, bude vypracován geometrický plán na oddělení části pozemku (jde o cca 250 m2) a budeme s krajem dál diskutovat "co za to". Nechceme se za každou cenu zbavovat majetku, ale abychom vlastnili pouze schodiště, které stejně ústí na pozemek kraje, nám přijde zbytečné. Schodiště je třeba opravit, kraj opravu v rámci revitalizace celého parku přislíbil, považujeme to tak za ideální řešení. Obci ale nedále bude patřit část zámeckého parku s historickou lipovou alejí a také tři sochy umístěné před kaplí sv. Anny.
4. V dubnu se uzavřelo podávání přihlášek projektů participativního rozpočtu pro rok 2020. Jde o 2. ročník této aktivity, která umožňuje, aby občané sami navrhli své projekty pro zvelebení obce a nechali ostatní o nich hlasovat. Vítězný projekt následně obec zrealizuje. Letos se sešly celkem 3 projekty, jede, který směřoval k opravě studánky u lesa a prodloužení polní cesty k lesu byl ale vyřazen pro nesplnění podmínek (nejde o majetek obce). Každopádně autorku jsem informoval, že studánce se již nějaký ten měsíc věnujeme a rádi k tomu přidáme i otázku prodloužení cesty. Dohodli jsme se, že s autorkou zůstáváme v kontaktu a budeme na tom společně pracovat, aby výsledek byl co nejlepší. Nyní to závisí na dohodě s vlastníkem okolních polí, poté se uvidí. Do závěrečného hlasování, které se odehraje v červnu, tak postupují 2 projekty, které se oba věnují aktivitám v parku na Ovčíně. Více se dozvíte na webových stránkách obce: https://www.panenskebrezany.cz/obec/participativni-rozpocet-1/
5. Na závěr dubna jsem se sešel se zástupkyní spolku Sázíme stromy, z.s. Jde o spolek, který s pomocí sponzorů z řad firem zajišťuje financování výsadby stromů po celé ČR. Domluvili jsme se, že do jejich databáze vložíme požadavek na stromořadí ovocných stromů, které by lemovalo cestu ke studánce. Půjde o zhruba 45 stromů, pokud se nám podaří uspět, spolek zajistí nejen sazenice, ale i kůly a také dobrovolníky, kteří výsadbu provedou (např. ve formě teambuildingu).
6. Nadále se věnujeme kultivaci veřejných prostranství. Tak jako v minulém roce proběhl postřik jírovců na návsi a kolem zámeckého parku proti klíněnce jírovcové, realizovala ho stejně firma jako loni. V roce 2019 byly výsledky velmi pozitivní, až do podzimu měla většina stromů zelené listí, doufejme, že to tak zůstane i pro letošek.
Na návsi jsme bohužel museli pokácet vzrostlou vrbu, která byla v mimořádně nepříznivém zdravotním stavu, kdy většina dřevní hmoty kmene byla napadena hnilobou a strom hrozil zřícením.
Během března jsme od soukromých osob zajistili větší množství palivového dřeva, které jsme postupně navozili na Ovčín. Dřevo rozřežeme a bude sloužit pro různé akce, které se budou na Ovčíně odehrávat (Vánoce, máje atd.). Větší část je již vyschlá a dá se tak ihned použít.
7. V dubnu proběhly konzultace s projekční kanceláří, která pro ŘSD připravuje technickou studii rozšíření dálnice D8 o další pruh. Byly akceptovány naše připomínky z roku 2019 a prosadili jsme tak prohloubení podjezdu pod dálnicí na výšku 4,2 m dostatečnou pro provoz vozidel IZS, svozu odpadu, poštovních doručovatelů apod. Část za dálnicí se tak konečně propojí se zbytkem obce v rámci silniční dopravy, dnes je nutné podjezd většími auty objíždět a do části za dálnicí je příjezd jen po silnici č. II/608. Součástí oprav bude také chodník pro pěší a oprava ulice K Dálnici od křižovatky s ulicí Na Pískách až po křižovatku s ulicí K Dolínku na druhé straně. Je to pochopitelně otázka dalších let a vnímám to jako pozitivní krok. V rámci studie jsme také akcentovali nutnost zlepšení protihlukových opatření na dálnici.
8. V dubnu proběhl svoz velkoobjemového odpadu. Objednány byly snad ty největší kontejnery, aby se odpadu vešlo co nejvíce a nemuseli jsme opět řešit situaci z minulého podzimu, kdy řada neukázněných lidí odpad vyhazovala mimo kontejnery. Tentokrát jsme také po celé tři dny pravidelně všechna místa objížděli, odpad porovnávali a snad i odrazovali méně ukázněné, aby do kontejnerů vyhazovali, co tam nepatří nebo dělali nepořádek kolem. Vše tak dopadlo dobře a chtěl bych všem touto cestou poděkovat za téměř ukázkový průběh svozu. Věřím, že i do budoucna to bude podobné. Nejde o nějaký náš negativní pocit, pokud se věci nedějí, jak mají, ale jde o to, že nepořádek kolem kontejnerů, nebo věci, které do kontejnerů nepatří, nás všechny stojí další desítky tisíc navíc. Přitom tyto peníze se dají použít na mnohem užitečnější věci.
Stále čekáme na obnovení svozů nebezpečných odpadů, jakmile to společnost FCC oznámí, zajistíme termín a budeme Vás o něm včas informovat. Svoz bude určen jako tradičně pro elektrospotřebiče, chemické látky, pneumatiky, baterie, léky a další nebezpečný odpad. Tyto věci tak prosím nevyhazujte nikam jinam a chvíli počkejte na oficiální termín svozu.
Po několika vysvětlení se také zlepšil přístup lidí ke svozu bioodpadu. Pracovníci úklidu tak odváží od Vašich domů přiměřené množství odpadu, které se dá dobře zvednout, odvoz nadměrného množství si většina z Vás uhradí, vše tak běží, jak má. Pro kolegy je svoz jednodušší, čas mohou trávit i další důležitou prací a obec zbytečně nepřichází o peníze, které může investovat jinde. Díky moc všem, kdo nastavená pravidla respektujete!
S přáním pevného zdraví a klidných dnů
Martin Hakauf
starosta obce