Přehled činnosti vedení obce za duben a květen 2024
Pravidelní čtenáři našich měsíčních shrnutí nechť omluví časovou prodlevu od posledního shrnutí naší práce, ale nakupila se celá řada věcí, včetně zdravotních potíží, a tak na pravidelná hlášení bohužel nezbyl čas ani chuť. Informace za první pololetí roku byly obsaženy v obecním zpravodaji, prázdniny byly o něco klidnější a dění po prázdninách Vám přineseme v nejbližších dnech, o žádné aktuality jste proto nepřišli a slibujeme, že nyní bude frekvence zpráv opět měsíční, maximálně dvouměsíční tak, jak jste již 5 let zvyklí. Děkujeme, že se o dění v obci zajímáte, a jsme rádi, že Vám prostřednictvím těchto příspěvků můžeme přibližovat, co se právě odehrává, na čem pracujeme, co nás trápí nebo co se připravuje do budoucna. Informovaný občan je ideální partner do diskuse, proto neváhejte a obracejte se na nás se vším, co Vás zrovna napadne ;)
1. V dubnu jsme se opět připojili k celostátní úklidové akci Ukliďme Česko a společně uklidili několik koutů naší obce. Je to neuvěřitelné, ale i přesto, že tyto úklidy opakujeme již řadu let, odpadu je v přírodě stále hodně. Letos opět nebyla nouze o starší skládky, zejména v lokalitě obou akátových remízků, které se projevily po těžbě dřeva, ale i podél silnic nebyla o odpadky nouze, narazili jsme dokonce i na pračku. Lidí se účastní rok od roku více, takže práce šla dobře od ruky a za odměnu jsme pak poseděli na Ovčíně u táboráku. Všem účastníkům velké díky a příští rok zase na viděnou.
2. V Klecanech v dubnu proběhla další schůzka se zástupci Středočeského kraje a IDSK ohledně nové tramvajové trati z Kobylis do Zdib. Byly představeny návrhy nových autobusových linek z okolních obcí na terminál v Sedleci. Jak bylo avizováno, pro nás to znamená výrazné zkrácení intervalu autobusů zhruba na každých 15-20 minut ve špičce. Řešili jsme i návaznost autobusů na večerní tramvajové spoje, kdy jsme byli ujištěni, že návazný autobus z terminálu vždy počká na příjezd tramvaje tak, aby nikdo nemusel čekat na terminálu kvůli případnému zpoždění tramvaje. Další jednání, tentokrát k druhé etapě tramvajové trati (úsek Sedlec-Odolena Voda), proběhlo nejprve v Sedleci s kolegy z okolních obcí a následně i u nás na úřadě přímo s projektantem této etapy, neboť aktuálně se dokončuje prověřovací studie. V rámci jednání jsme požádali o přesun připravované zastávky, která byla dle původního návrhu umístěna v místě podchodu pod dálnicí D8 na konci ulice K Dálnici, blíž k dnešní autobusové zastávce u zámku. Zastávka tramvaje by tak měla být umístěna v akátovém remízku v místech, kde tramvaj opustí trasu po stávající silnici.
3. Také jsem se za naši obec zúčastnil semináře na téma "Dětské skupiny - nové financování, nová šance", který v Poslanecké sněmovně uspořádala její 1. místopředsedkyně Věra Kovářová a poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková s podporou Asociace provozovatelů dětských skupin, se kterou naše obec již několik let spolupracuje.
O měsíc později jsem byl pozván na diskusní setkání o udržitelném rozvoji měst a obcí na téma dětských skupin, které pořádalo Ministerstvo práce a sociálních věcí a CEEC Research na Staroměstské radnici v Praze. V rámci jednoho z panelů jsem opět vyzdvihl obrovský přínos naší dětské skupiny v obci, bez které bychom nebyli schopni zvládnout nápor na naši mateřskou školu. Starosty a další přítomné ze samospráv jsem na obou setkáních ujistil, že vybudovat dětskou skupinu není tak složité, jak se zdá, chce to jen trochu trpělivosti, a pokud jde o provozování a každodenní chod, i to se dá zvládnout. Stejně tak i otázka financování vzhledem k dotačním možnostem není tak svízelná, byť to i v našem případě znamená vyšší nároky na finanční spoluúčast rodičů. Dětských skupin je více než 1700, ale jen zhruba 80 z nich provozují přímo obce a města. Jsme tak jedni z mála a navíc jsme ji vybudovali už v roce 2019, tedy v době, kdy boom dětských skupin teprve začínal a navíc jejich budování nebylo tak masivně dotováno. Proto je naše dětská skupina dávána ostatním jako vzor a příklad dobré praxe, a to i přímo ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí.
4. V závěru měsíce jsme spolu s dalšími dobrovolníky připravili hranici na tradiční pálení čarodějnic, velké poděkování všem, co se zúčastnili příprav, za 8 hodin bylo hotovo. Samotné pálení bohužel nemohlo kvůli požárnímu nebezpečí vlivem dlouhodobého sucha proběhnout v obvyklém termínu, ale vynahradili jsme si to o pár dní později a užili tak jako tak.
5. V květnu jsme poprvé vyzkoušeli nové nastavení sběru a likvidace velkoobjemového odpadu. Dříve sice byly kontejnery na velkoobjemový odpad na více místech a po celé tři dny od pátku do pondělí, nicméně kvůli tomu docházelo k odkládání odpadu, který do kontejneru nepatřil, k využívání kontejnerů občany jiných obcí, ale i využívání kontejnerů občany naší obce ve větší míře, než je běžné, což znamenalo, že na některé už ani nezbylo místo. To všechno způsobovalo, že jsme měli ve srovnání s jinými obcemi i průměrem ČR skutečně nadprůměrné množství tohoto odpadu. To jednak znamenalo obrovské náklady na tuto službu, které v důsledku zaplatili všichni ve zvýšeném poplatku za odpad. Na druhé straně to také znamenalo zbytečné navyšování váhy odpadu na jednoho občana obce, což je kvóta, která je nově stanovena zákonem a pravidelně každý rok tato kvóta klesá (tedy měli bychom postupně svou produkci odpadu snižovat, abychom byli schopni se této kvótě přiblížit). Od ní se pak počítá platba nákladů na skládkování odpadu, veškerý odpad, který je nad rámec této kvóty je zpoplatňován z hlediska skládkování mnohem více, navíc platba skládkovného za 1 tunu odpadu nad tuto kvótu také každoročně podle zákona roste. Kontejnery proto byly přistaveny jen sobotní dopoledne na dvou místech a byla u nich obsluha. Tento systém se velmi osvědčil, v kontejnerech nekončilo to, co tam nepatří, každý ho mohl využít pro rozumné množství odpadu (pokud někdo potřebuje vyklidit celý dům, musí si objednat svůj kontejner a nevyužívat veřejné služby určené pro všechny, to prostě není fér) a zamezili jsme, aby u nás odpad odkládali lidé, kteří v obci nebydlí. Tímto krokem došlo k výraznému snížení nákladů na velkoobjemový svoz o 2/3, stejně tak došlo k razantnímu snížení váhy tohoto odpadu, tedy i ke snížení kvóty na občana. Budeme v tomto nastavení pokračovat i na podzim a v dalších letech.
6. Na konci května jsme na Ovčíně opět vztyčili májku, snažíme se tuto před pár lety obnovenou tradici zachovávat i do budoucna.
S přáním všeho dobrého
Martin Hakauf
starosta