Přehled činnosti vedení obce za leden 2019
Pravidelný přehled práce vedení obce a zastupitelstva na počátku nového roku 2019.

Po nebytných administrativních krocích spojených se začátkem roku jsme se zabývali celou řadou rozlišných témat, přehled těch nejpodstatnějších je následující:
1. S počátkem roku opět narostl tlak developerů na velké stavební projekty v Panenských Břežanech. Tak jak jsem slíbil před volbami, budu se snažit zachovat naši obec v tradiční venkovské podobě. Tlačím tak na investory, aby své projekty, pokud možno přizpůsobili této představě, velká škoda, že se tak nepostupovalo v minulosti, včetně důsledných žádostí o kompenzace pro obec. S novou zástavbou přibude velké množství obyvatel, bude potřeb více peněz na větší kapacitu školy a školky, na opravu silnic atd. To všechno obec může po developerech požadovat (neformálně, ovšem chce-li stavebník něco po obci, má obec plné právo chtít něco po něm). Na posledním lednovém jednání s investorem výstavby u ulice Ke Studánce jsme tak docílili zmenšení celého stavebního projektu (plánové dvojdomky, kdy na stejně velkém pozemku přibude 2x tolik obyvatel, byly z velké části odstraněny) a po korektní debatě investor také souhlasil s větší opravou komunikace Ke Studánce, která bude nově vybudována od křižovatky s Báštěckou až po křižovatku s ulicí Širokou. Další jednání nás čekají i v budoucnu.
2. Během ledna proběhlo několik schůzek, telefonátů a e-mailové komunikace s vedením společnosti VaK Zápy, která je provozovatelem
vodovodu a kanalizace v naší obci a které také stanovuje ceny vodného a
stočného na aktuální rok. Museli jsme řešit situaci, kdy po minulých letech
hrozilo skokové zdražení stočného až o 20 Kč a to proto, že společnost odvádění odpadní vody v minulých letech v podstatě dotovala ze svého a ze
strany obce nebyly snahy o řešení v rámci nových kalkulací. Nechtěli jsme
dopady zdražování přenášet v plné míře na Vás občany, proto jsme s vedením domluvili kompromisní návrh a navýšení cen pro rok 2019 nebude
tak velké, jak se ještě koncem roku zdálo. Jednak jsme společnosti zlevnili
pronájem našeho technického zařízení (příjem obce z pronájmu tak bude
nižší, o to vyšší ale bude Vaše úspora v konečných částkách) a jednak
očekáváme další snížení nákladů po kontrole připojení domácností, které má
společnost naplánované na tento rok (odstraněny by měly být ty případy, kdy
odváděná odpadní voda z jednotlivých nemovitostí není správně účtována a
ostatní občané tyto případy dotují právě zvýšenou cenou).
3. V polovině ledna měsíce proběhla také schůzka s Městkou policií Odolena Voda, která vykonává službu i v naší obci. Bavili jsme se o problémech, které naší obec trápí, o tom, jak je strážníci vnímají a co mohou udělat pro to, aby jich ubývalo. Domluvili jsme se, že se strážníci více zaměří na pořádek kolem kontejnerových stání (kritická místa budeme také elektronicky monitorovat) a svou pozornost budou věnovat i dopravě, zejména dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Na četné stížnosti občanů budou strážnici provádět namátkové měření rychlosti v ulici Báštecká.
4. Na konci měsíce jsme domluvili s projektantem a stavebním inženýrem (oba mají za sebou celou řadu rekonstrukcí školních budov v okolí) obhlídku budovy školy, chtěli jsme dostat základní informaci o tom, co se s budovou dá kapacitně dělat (tedy primárně řešit další kmenovou učebnu pro 5. ročník a také zázemí pro pedagogy). Výsledek je jednoznačný a jde zcela proti závěrům, které byly předkládány v minulosti. Budova školy je připravena jak na nástavbu (zde je z hlediska statiky výhodou její stáří), tak lze chybějící kapacitu řešit i přístavbou samostatného traktu. Budeme dále diskutovat s vedením školy o konkrétních požadavcích a v tomto roce připravíme dle výsledku projekt na rozšíření budovy. Škoda, že toto neproběhlo již v minulých letech, mohli jsme žádat dotaci na tuto realizaci a neztrácet čas a peníze na budování nové třídy ve staré budově úřadu...
5. Padlo také rozhodnutí přestěhovat obecní knihovnu z naprosto nevyhovujících prostor staré budovy úřadu do budovy nové, do prázdné místnosti ve 2. patře. Objednali jsme chybějící regály, a v průběhu února proběhne vlastní stěhování do nových prostor. Knihovna tak dostane adekvátní a důstojné prostory, kde se bude dobře pracovat nejen slečně
knihovnici, ale které budou přívětivější i pro čtenáře. Bohužel odpudivý pohled ve staré budově k návštěvě příliš nelákal. V lednu proběhla také
další výměna knih, máme tak v knihovně celou řadu novinek, neváhejte se
zastavit!
6. Proběhla schůzka s pořadateli tradičního pálení čarodějnic. Obec přislíbila maximální součinnost a podporu, včetně vyčlenění dostatečných finančních prostředků jak na nákup dřeva, tak i na jeho svezení z lesa.
7. Průběžně jsme i v lednu řešili kolaudaci hostince a hasičárny, jsme na dobré cestě vše dotáhnout do konce a obě stavby konečně zlegalizovat. Pravidelně celou věc konzultujeme se stavebním úřadem a po nezbytných úpravách (zejména požárně-bezpečnostní hledisko) a nové dokumentaci by již nic nemělo bránit kolaudaci.
8. Výzva na nového kronikáře obce již není aktuální. V této souvislosti bych rád poděkoval paní Zuzaně Zajícové, že se rozhodla změnit svůj názor a bude i nadále kronikářkou naší obce. Aktuální zůstává výzva pro ty, kteří by se rádi ujali vedení obecního zpravodaje. Byla by škoda, aby jeho vydávání zaniklo, ne každý je čtenářem internetu, proto si myslím, že i tento tištěný zdroj informací má v naší obci smysl a jeho vydávání by mělo co nejdříve opět začít.
Závěrem jako obvykle dodávám, že pokud bude mít kdokoliv zájem o další informace ke všemu zde uvedenému nebo i k něčemu zcela jinému týkajícího se obce, jsem Vám k dispozici buď osobně na obecním úřadě anebo na emailu starosta@panenskebrezany.cz.
S přáním všeho dobrého
Martin Hakauf
starosta obce