Přehled činnosti vedení obce za leden 2021

24.02.2021

Ač jsme se ani na počátku nového roku neposunuli do lepších časů, jak jsme si asi všichni přáli, a stále je hlavním tématem covid, přesto jsme řešili celou řadu věcí, které s pandemií nesouvisí. 

1. Od minulého roku probíhají jednání s Českou poštou na zkvalitnění služeb pro občany. Aktuálně jsme domluveni, že na obecním úřadě otevřeme Balíkovnu, kam si můžete zasílat balíkové zásilky z e-shopů. Jsme před podpisem smlouvy, fungovat by měla od května. Spolu se Zásilkovnou, kterou jsme zřídili v minulém roce, je to další možnost pro doručování balíků přímo do obce a tím zvyšujeme komfort pro všechny občany, kteří tyto služby využívají. Měli jsme zájem zřídit na obecním úřadě i tzv. výdejní místo, kde by bylo možné vyzvedávat např. doporučené zásilky tak, abychom pro ně nemuseli chodit na vodolskou poštu, kde jsou často fronty. Bohužel, pošta už tyto výdejní místa nezřizuje, dnes nabízí jen tzv. Pošty Partner, kde jsou ale výrazně vyšší náklady na personál, čas a finance.

2. Abychom všichni nepropadli do úplné deprese z toho, že jsme omezeni ve svých běžných životech, a mohli jsme vidět nějaké světlo na konci tunelu, i pro letošní rok s velkým optimismem plánujeme už 3. ročník Břežanského filmového léta. Na letošní rok připravujeme celkem 4 promítání, všechny se odehrají v zámeckém parku u kaple sv. Anny, za poskytnutí prostoru děkujeme Oblastnímu muzeu Praha-východ. Do diářů si zapište letošní termíny promítání: 18. června, 16. července, 13. srpna a 10. září.

3. S blížícím se jarem je ideální se porozhlédnout ve svém okolí a začít uklízet nepořádek, který se zde nashromáždil za minulý rok. V lednu jsem naši obec připojil k celostátní akci Ukliďme Česko a věřím, že se společně vydáme Uklidit Břežany! Doufáme, že situace dovolí se sejít v hojném počtu, případně vymyslíme nějaké sektory či jednotlivé etapy úklidu tak, aby nedocházelo ke zbytečnému shromažďování. Zapište si do diářů termín - sobota 27. března 2021 v 9.00 před obecním úřadem. Na velký jarní úklid naší obce se můžete hlásit již nyní na https://www.uklidmecesko.cz/event/27559. Uvítáme i tipy na další zaneřáděná místa, která jste objevili v obci a jejím okolí. Díky všem, kteří budou mít chuť pro Břežany a krajinu, která nás obklopuje, něco udělat!

Jarní měsíce jsou také tradičně časem, kdy zajišťujeme sběr nebezpečného a velkoobjemového odpadu. Už nyní si tak můžete naplánovat i Váš "jarní úklid" - mobilní sběrna pro nebezpečný odpad bude přistavena na návsi v sobotu 8. května 2021 a kontejnery na velkoobjemový odpad budou přistaveny na obvyklá místa od pátku 14. května do neděle 16. května 2021.

4. Hned v lednu jsme se opět vrhli do práce ve svazku obcí Koridor D8, kde se s okolními obcemi snažíme omezovat výstavbu skladových hal a dalších negativních záměrů v našem okolí podél dálnice D8 a silnice 608, které je už nyní výrazně zasaženo těmito stavbami, a s tím souvisejícím hlukem, nárůstem dopravy a podobně. Souhrn činnosti svazku obcí za rok 2020 si můžete přečíst v podrobné zprávě, která je ke stažení níže. Stejně tak jsme nadále aktivní ve sdružení STOP Letišti Vodochody. Na obou platformách bude hlavním tématem otázka dálničního sjezdu u Aera (MÚK Odolena Voda), my, Vodolka i další obce se domníváme, že tento záměr přináší zejména negativní vlivy a budeme zvažovat, jakým způsobem tento záměr eliminovat. Další otázkou, kterou průběžně řešíme, je vysokorychlostní železnice Praha - Drážďany, o které je řeč dále.

5. Na počátku ledna proběhla online schůzka se zástupci Správy železnic ohledně projektu výstavby vysokorychlostní železnice Praha - Drážďany (VRT). Trasa prochází po východním okraji katastru naší obce u Baště a Předboje. Odmítli jsme zrušení některých polních cest, které by trasa VRT přerušila bez náhrady, na každé polní cestě požadujeme možnost průchodu. Dále žádáme o mosty pro přechod zvěře, v opačném případě dojde k naprosté neprostupnosti území pro divoká zvířata. Problém je, že všechny mosty, které budou železnici překonávat, budou podle zákona majetkem obce, což znamená nemalé náklady na každoroční revize těchto mostních staveb a v budoucnu obrovské náklady na případné rekonstrukce, až mosty dojdou na konec své životnosti. Bohužel tato záležitost je řešitelná pouze novelizací zákona, budeme se snažit s dalšími obcemi působit na parlament. Dále chceme Správu železnic také přesvědčit, aby podél trati vybudovala pás ochranné zeleně, aby se eliminovaly negativní dopady z provozu železnice - hluk a prach. Odmítáme také, aby na VRT jezdila nákladní doprava (vzhledem k tomu, že úsek Praha - Roudnice nad Labem bude podle v plánu v provozu o 20 let dříve, než zbylý úsek přes České středohoří a Krušné hory), plánuje stát na tomto úseku odklánět nákladní opravu z přetížené trati podél Vltavy. Znamenalo by to frekvenci asi 150 vlaků denně a pochopitelně rychlé opotřebení trati, tedy nové stavební práce v blízké budoucnosti. Se Správou železnic dále jednáme a tyto připomínky budeme uplatňovat v rámci územního řízení, které by v tomto nebo příštím roce mělo začít.

6. V minulém roce jsme začali jednat s investorem výstavby šesti domů na návsi, abychom alespoň částečně ovlivnili podobu stavby a hlavně jejího okolí. Bohužel, stavba byla předchozím vedením obce bez výhrad odsouhlasena už v roce 2017 a naše možnosti jsou nyní dost omezené. Podařilo se nám dojednat výměnu nadzemního hydrantu, který byl nevhodně umístěn v těsné blízkosti silnice v serpentinách a hrozilo jeho uražení při vyhýbání nákladních aut. Tato výměna již proběhla a nyní je na místě mnohem vhodnější podzemní hydrant. Zároveň nedojde ke stavbě zdi mezi domy a budovou obecního úřadu, kdy by došlo k úplnému zastínění přízemních místností (šlo o jedinou a úplně nesmyslnou podmínku obce ke stavbě). Jednáme také o částečné rekonstrukci návsi nad rámec pouhého vyasfaltování nového vjezdu (to jediné má investor za povinnost). Rýsují se možnosti nového dlážděného chodníku na místě stávajícího, vybudování zeleně s výsadbou stromů a vymezení parkovacích míst. Cílem je, aby i po dokončení stavby nebyla náves jen ošklivým vyasfaltovaným placem, kde parkují auta či kamiony a zároveň nová zeleň částečně odcloní novou výstavbu domů. Jednání se aktuálně blíží do konce, nyní čekáme na stanovisko policie k dopravnímu řešení a pokud bude kladné, přistoupíme k realizaci. Většinu nákladů v hodnotě cca 350 000 Kč ponese investor výstavby.

7. V průběhu ledna jsme realizovali oplocení obecního bytového domu v Baštecké v hodnotě 60 000 Kč, všechny zahrady jsou tak nyní oploceny a nájemníci je mohou civilizovaně užívat. Plníme tak náš slib, který jsme přednesli v minulém roce, kdy jsme se s nájemníky domluvili, že končí bezplatné užívání těchto obecních zahrad a budou normálně pronajímány. V letošním roce chceme zpracovat plán základních oprav v obecních bytech a postupně je realizovat a postupně zvyšovat komfort bydlení.

8. Vzhledem k pandemii koronaviru dochází k velkým problémům v zajišťování veřejné dopravní obslužnosti - nás se týkají zejména autobusové linky v systému PID. V hromadné dopravě ve Středočeském kraji propad tržeb za loňský rok přesáhne 500 milionů korun. Hlavním důvodem je snížení počtu cestujících způsobený protipandemickými opatřeními o zhruba jednu třetinu. Ze státního rozpočtu kraj, obce ani dopravci žádnou pomoc nedostali, byť o to kraj opakovaně žádal. Kraje tedy musí přistoupit ke stabilizačním opatřením tak, aby byla zachována obslužnost a zároveň aby nedošlo k výrazně většímu zatížení rozpočtů měst a obcí.

V současné době (2021) činí ztráty dopravců 10 - 13 milionů korun týdně, a rozhodně nelze očekávat, že se situace v dohledné době zlepší. Pokud by se trend nezměnil, mohla by v souhrnu za roky 2020 a 2021 kumulovaná ztráta dopravců ve Středočeském kraji přesáhnout částku 1 miliardy Kč. Současně rozpočty měst a obcí, ale ani kraje už nemají takřka žádné rezervy, které by do systému mohly dát.

Středočeský kraj tak přistoupil k následujícím stabilizačním opatřením:

  • valorizace jízdného na území kraje

O výši valorizace kraj v současnosti jedná s hlavním městem Prahou, se kterou má integrovanou veřejnou dopravou. V případě dohody by mělo k valorizaci jízdného dojít od 1. července 2021, její výše by měla zohlednit výši inflace a zvýšených nákladů na provozování veřejné dopravy od poslední úpravy cen, která proběhla v roce 2011.

  • úpravy technických standardů PID

Ty budou spočívat v mírné prodloužení tolerovaného stáří autobusů tak, aby dopravci nebyli nuceni v letošním a příštím roce pořizovat nová vozidla nad rámec nutné obnovy.

  • částečné omezení frekvence spojů veřejné dopravy

Dalším krokem je omezení frekvence spojů veřejné dopravy o cca 10 % (od 7. března 2021) do konce příštího roku. Jedná se o omezení, které je schopno přinést reálné úspory, ale ještě výrazně nezasáhne komfort dostupnosti veřejné dopravy ve Středočeském kraji. Umožňuje navíc relativně snadný návrat k normálnímu stavu, bude-li to třeba. V této souvislosti budeme maximálně prosazovat, aby dopad na občany z obce, kteří autobusové spojení využívají, byl co nejmenší. Zatím u linky 373 pravděpodobně nedojde k žádnému omezení četnosti spojů, počítá se pouze s drobnými posuny odjezdů, aby byla zachována návaznost a eliminovány manipulační přejezdy. Jakmile budeme mít aktuální informace, hned je zveřejníme.

Tyto kroky by měly přinést úsporu ve výši 335 - 385 milionů korun za rok 2021, která půjde právě na sanaci ztrát dopravců a na zmírnění tlaků na rozpočty obcí, měst a kraje. Valorizace tarifů integrované dopravy od 1. července t.r. a zvýhodnění předplatného spolu s digitálními službami (rozvoj tzv. lítačky) by měly přinést v roce 2021 úsporu 125 milionů korun. Další úspory ve výši 150 - 200 milionů korun pak přinese omezení rozsahu veřejné dopravy od 7. března. Omezení se týkají redukce některých spojů či snižování kapacity. 50 milionů korun bude činit odhadem úspora v letošním roce na stanovení technických standardů PID, tedy především prodloužení životnosti autobusů.

S přáním pevného zdraví všem občanům

Martin Hakauf
starosta obce