Přehled činnosti vedení obce za leden 2023
Ani jsme se nenadáli a první měsíc nového roku už je za námi. Opět ukázal, že ani v tomto roce nehrozí, že bychom snad měli méně práce. Hotové věci nahradily rozpracované projekty, které se budou letos finalizovat, do toho přichází stále nové a nové podněty čemu se do budoucna věnovat, slovy klasika je tu stále práce jak na kostele. Pojďte se podívat na to nejdůležitější, co se v lednu odehrálo.
1. Zkraje měsíce jsme se na úřadě společně se starostou Veliké Vsi na naše pozvání setkali s náměstkem ředitele Stavební správy VRT Správy železnic a diskutovali jsme zejména směrové vedení trati v katastru naší obce. Aktuálně jsou na stole dvě zpřesněné varianty směrového vedení, jejich výběr bude záviset na umístění případného tunelu u Odoleny Vody. Bavili jsme se též o výškovém vedení, v místech zářezu, kde trať protíná loni obnovenou cestu pro pěší do Předboje požadujeme širší přemostění, ne jen most pro pěší a zemědělskou techniku, aby zůstal zachován i prostor pro migraci zvěře, která tu probíhá v obou směrech. V místech, kde je trať na povrchu nebo na mírném náspu, požadujeme širší protihluková opatření a také opatření, aby trať nebyla v terénu příliš patrná a nekazila výhled do krajiny. Nemělo by tak jít o obyčejné protihlukové betonové stěny, které tvoří optickou bariéru, ale o ideálně širší pásy zeleně na případných svazích kolem náspu, se stromovou a keřovou výsadbou, které budou plnit i funkci lokálních biocenter. Tyto požadavky jsme zástupcům Správy železnic předali a domluvili jsme se také na pravidelných schůzkách, kde bude jednotlivé požadavky doplňovat a budeme maximálně prosazovat, aby budoucí trať zasáhla do našeho okolí co nejméně. Nadto spolupracujeme s okolními obcemi v rámci spolku Koridor D8, kde požadujeme další opatření, zejména ta komplexnější v rámci připravovaného krajinného plánu.
2. Náš soustředěný tlak na všechna různá místa ve vedení Středočeského kraje a Krajské správy a údržby silnic za poslední zhruba 3 roky byl nakonec úspěšný, a i přes všechny peripetie (např. opakované změny ve vedení KSÚS) jsme v lednu dostali informaci, že na konci loňského roku byla podepsána smlouva na přípravu projektu a inženýrskou činnost na kompletní rekonstrukci krajské silnice z naší obce přes Břežanský háj až do Dolínku! Již probíhají průzkumné práce, jsem už v kontaktu s projektanty, a již v tuto chvíli jsem i ve spojení s novým ředitelem Krajské správy a údržby silnic ohledně tohoto projektu.

Ještě v lednu jsme se sešli se zástupci KSÚS a projektanty a řešili jsme všechny aspekty této rekonstrukce. Rekonstruován bude celý úsek od křižovatky pod obecním úřadem až po náves v Dolínku. Apelovali jsme na nutnost rozšíření silnice na náspu na počátku lesa, kde je nejužší místo a působí problémy při vyhýbání, tam podle našeho názoru není možné jen opravit povrch, ale musí se vyjít z původního asi 15 let starého projektu, který rozšíření navrhoval. Ten jsme zástupcům silničářů předali. V tomto roce by podle harmonogramu měl kraj získat stavební povolení a vzhledem k tomu, že finančně by nemělo jít o tolik významnou investici (cca 30 až 50 milionů Kč), je předpoklad, že v roce 2024 či 2025 by mohla být realizována. Vzhledem k rozsahu budou práce probíhat při úplné uzavírce, bude třeba vyřešit zajíždění autobusových spojů do obce.
Obec by se v rámci této akce projektově připojila a chceme při probíhajících pracích opravit chodník od školy k odbočce na Vinici, aby i tato část obce již byla v pořádku z hlediska nejen estetiky, ale i bezpečnosti chodců (navazující chodník směrem k VÚKu by rekonstruoval investor sousední výstavby).
Dostali jsme také informaci, že kraj získal pro letošní rok peníze na opravu části silnice II/608, letos by se tak měly začít opravovat první dva úseky od Zdib až po Aero, pro nás to znamená, že několik týdnů přes obec povede objízdná trasa, což bude znamenat nárůst dopravy po silnici směr Praha a Dolínek. Je to ale dobré v tom, že rekonstrukce silnice do Dolínku pak už nebude nic bránit, a navíc nebude hrozit, že bude nová silnice hned pod náporem intenzivní dopravy (v případě, kdyby byla rekonstrukce dříve, než objížďka).
Zároveň jsme se v lednu potkali i s cestmistrem a domluvili se, že v letošním roce hned zjara proběhne oprava části silnice pod zámkem, kde chybí nejen krajnice, ale i kus silnice.
3. Na začátku roku přišla i další dobrá zpráva, která se týká dálnice D8. Ředitelství silnic a dálnic ČR nám dalo za pravdu a zhodnotilo, že původně navrhované nové protihlukové stěny podle projektu z roku 2021 nejsou dostatečné a v rámci nové dokumentace pro společné povolení došlo k jejich výraznému prodloužení a také navýšení o další 1 m v nejkritičtějších úsecích. Ze současných 3 m se tak navyšují v některých místech až na 6 m! Srovnání jednotlivých projektů ukazuje následující tabulka:

ŘSD předpokládá, že půjde o mobilní protihlukové stěny, jejichž stavba bude podle harmonogramu probírat od dubna do listopadu 2024 a náklady se budou pohybovat ve výši 20 milionů Kč. Stěny jsou mobilní proto, že v horizontu 10 let se předpokládá rozšíření dálnice na 3+3 pruhy a s tímto záměrem se budou definitivně řešit trvalá protihluková opatření (mobilní stěny pak budou demontovány a použity jinde). My budeme prosazovat, aby se nyní navrhovaná opatření ještě rozšířila tak, aby dálnice nebyla v obci slyšet pokud možno vůbec.
Pro kontext ještě doplním vývoj ohledně řešení hluku z dálnice v posledních letech. Začali jsme se tomuto problému věnovat hned v závěru roku 2018, kdy jsem se stal starostou obce. Obrátil jsem se ihned na Krajskou hygienickou stanici Středočeského kraje a na ŘSD s žádostí o okamžité řešení problému hluku z dálnice D8. Věci pak nabraly poměrně rychlý spád, proběhlo autorizované měření hluku, které prokázalo porušování zákonných limitů maximálního hluku. Hygienická stanice proto na náš popud nařídila ŘSD, aby toto okamžitě řešila vhodnými protihlukovými opatřeními.
V roce 2020 jsme v tomto ohledu s ŘSD komunikovali a předestřeli naši představu, jak by protihluková opatření měla vypadat. Požadovali jsme maximální variantu, protože víme, že hluk z dálnice je otravný i když zrovna nepřekračuje zákonný limit (zkrátka 49 dB je pro člověka bez měřícího přístroje stejný hluk jako 51 dB, nicméně ten první je v pořádku, ten druhý už ne). Chtěli jsme proto, aby obec byla chráněna před hlukem obecně mnohem více, nejen v těch místech, kde jsou přesahovány zákonné limity. Na tom nám ŘSD sdělilo, že nemohou investovat finanční prostředky státu na opatření, která jsou navíc, mohou financovat pouze ta, která vyřeší, aby nedocházelo k překračování zákonných norem hluku.
S tím jsme se nesmířili a v tomto tlaku vůči ŘSD jsme pokračovali i v dalších letech, např. během vyjadřování k rozšíření dálniční odpočívky v Klíčanech. I zde jsme tlačili na maximální protihlukovou ochranu obce. V roce 2021 jsme obdrželi k vyjádření návrh technické studie nových mobilních protihlukových stěn na dálnic D8. V této studii bylo počítáno s navýšením výšky stěn na 5 m, což byl významný posun oproti situaci, která tu panovala posledních 25 let. Nicméně délka obou stěn zůstala v podstatě beze změny. Na tuto studii jsme reagovali nesouhlasem a požadovali prodloužení stěn, a to zejména ve směru na Ústí nad Labem tak, aby pokračovaly až k terénnímu zářezu, ve kterém dálnice dále pokračuje a který hluk přirozeně tlumí. Požadovali jsme také, aby byly prodlouženy v tomto směru i blíže k benzinové pumpě, tedy podél akátového háje, kudy také proudí významné množství hluku do obce. O tomto jsme osobně v loňském roce také jednal přímo s generálním ředitelem ŘSD.
Naše snaha zabrala a v projektové dokumentaci pro územní a stavební povolení, kterou jsme na počátku roku 2023 obdrželi k připomínkám, došlo k zapracování toho, co jsme požadovali. Stěny jsou na některých místech ještě vyšší, navíc došlo k jejich prodloužení v obou směrech. S tímto výsledkem jsme spokojeni a v tuto chvíli je to maximum toho, čeho jsme schopni dosáhnout. Považuji to za obrovský úspěch, protože po 30 letech bude mít dálnice konečně taková protihluková opatření, která odpovídají 21. století (a ne dřevěné třímetrové stěny, které byly v podstatě provizorní už v roce 1993, kdy byla dálnice dostavěna, a od počátku nejen že neodpovídaly ani tehdejším normám, ale ani v praxi v podstatě nefungovaly a jejich vliv na snížení hluku z dálnice je minimální).
4. V minulém souhrnu naší práce jsem informoval o zahájení jednání o lepším autobusovém spojení s Neratovicemi. Posbíral jsem od některých z Vás pár tipů na potřebné časy pro toto spojení, kterými jsem pak v rámci jednání argumentoval. V lednu jsem dostal od ROPIDu informaci, že jako nejvýhodnější se jeví prodloužení spojů linky 657, která dnes končí v Baštěku. Tímto opatřením by bylo možné jet z Panenských Břežan linkou 657 do zastávky Líbeznice, II a dále linkou 348 do Neratovic. Cestující by v zastávce Líbeznice, II nikam nepřecházeli - linka 657 zastavuje ve stejné zastávce odkud pokračuje autobus do Neratovic. Ve směru zpátky je to stejné. Cestující vystoupí z linky 348 a ve stejné zastávce mu zastaví autobus do Panenských Břežan. Výhodou je, že toto řešení negeneruje potřebu nového vozu a řidiče, kterých se dopravci nedostává, zároveň by to mělo být pro obec ekonomicky přijatelnější. Návrh prodloužení včetně přibližných časů příjezdů a odjezdů vyplývá z následující pracovní verze jízdního řádu:
Na konci ledna jsem spolu s tímto návrhem obdržel i vyčíslení nákladů na něj. To dělá ke stávající platbě navíc zhruba 180 000 Kč, což není vůbec malá částka (obec aktuálně platí cca 120 000 Kč ročně za linku 373). Domluvili jsme se proto, že vyzkoušíme toto spojení od září tohoto roku (po změně jízdných řádů) a vyhodnotíme do konce roku, jak se osvědčilo. Pokud bude ze strany občanů o toto spojení zájem, budeme ho financovat i v roce 2024 a je zde samozřejmě prostor i pro časové posuny, aby to vyhovovalo většině cestujících. Zde Vás rozhodně poprosím o spolupráci, dejte nám vědět, zda to dává smysl, ať neinvestujeme peníze do něčeho, co nebude nikdo využívat.
5. V plném proudu jsou přípravy projektu nového obecního domu na návsi. Sešli jsme se s projektanty a architekty a společně jsme projekt představili sousedům, se kterými řešíme majetkové narovnání pozemků. Aktuálně se řeší přeložka elektrické přípojky a stavební úřad by měl vydat souhlas s odstraněním stávající stavby. Po jejím odstranění můžeme majetkové věci konečně dotáhnout a získat celý pozemek pod hostincem do majetku obce. V rámci přípravy projektu došlo k revizi studny na dvoře, byla vyčištěna a do budoucna bude použita jako zdroj užitkové vody pro obecní dům (např. na splachování toalet). Současně byly provedeny dva geologické vrty kvůli zjištění stavu podloží pro projekt základů nové stavby.
6. V Břežanském háji kolem hájovny došlo na přelomu ledna a února k těžbě dřeva. Podle sdělení Lesů ČR jde o preventivní výběrovou nahodilou těžbu, předmětem jsou zejména houbou napadené jasany, suché akáty a duby, které hrozí pádem, a to i na přilehlou silnici. Nejedná se o holosečnou těžbu, nehrozí vznik mýtin. Těžba s pohybem techniky zde bude probíhat ještě zhruba týden až 10 dnů. Po dokončení těžby dojde k úpravě cesty pro pěší směrem do lesa a k úklidu těžebních zbytků (větví apod.) tak, aby les mohl dále sloužit i nám k procházkám a rekreaci. V letošním roce by podobná nahodilá těžba měla proběhnout také v akátovém lesíku v ulici Na Pískách, kde také dojde k pokácení suchých stromů, které hrozí pádem na silnici a elektrické vedení (jak se ostatně v minulosti již stalo). Aktivity Lesů ČR pravidelně sleduju tak, aby lesy v našem okolí i nadále plnily i rekreační úlohu, neboť vnímám, že jde o jednu z mála zbývající zeleně v našem okolí a byla by velká škoda o ni přijít. Stejně tak budu po dokončení dovozu dřeva požadovat úpravu polní cesty směrem na Dolínek.
7. V rámci stavebních prací na ulici Ke Křížku jsme se s firmou domluvili na úpravě průchodu mezi ulicí U Obory a Za Školou. Schodiště, které přibylo minulý rok, nyní doplnil chodník pro pěší, kterým se dá zkrátit třeba cesta do školy, což naši žáci jistě ocení 😊
8. Jak jsem již informoval dříve, podařilo se mi po mnohaletém úsilí dostat naši kapli sv. Anny na poštovní známku. Ta vyjde letos u příležitosti připomínky 300 let od úmrtí Jana Blažeje Santiniho Aichla, geniálního architekta, který je autorem návrhu naší kaple. Známka bude součástí aršíku připomínajícího další stavby tohoto architekta. Z naší kaple je na aršíku zobrazen ještě její půdorys a na obálce prvního dne vydání (FDC) pak detail z interiéru a zjednodušená podoba bude také v použitém razítku na této obálce. S Českou poštou a Středočeským krajem jsem také domluvil slavnostní křest, který se odehraje v kapli sv. Anny v den vydání známky, ve středu 5.4. ve 14 hodin. Svou účast potvrdila paní hejtmanka Petra Pecková, dorazí i vedení České pošty a také autor známky výtvarník Karel Zeman, který zde bude mít i malou autogramiádu. Srdečně zváni jste i Vy, křest je veřejný a jeho součástí budou i krátká hudební vystoupení a povídání o historii kaple sv. Anny. Během křtu bude možné si známky i vydané obálky zakoupit na místě.
Aršík je pojat po barokním způsobu - je komponován na osu, s triptychem známek znázorňující stavby Jana Blažeje Santiniho Aichla. Autor využil osového řešení areálu zámku v Rychnově nad Kněžnou, které umístil do středu aršíku. Aby celý komplex vynikl, je znázorněn z ptačí perspektivy. Na horizontu se tyčí průčelí kostela Nejsvětější Trojice, které vytváří středovou známku. Zleva je doplněna známkou s kaplí sv. Anny v Panenských Břežanech, zprava známka s poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého ve Žďáře nad Sázavou. Pro jednotný dojem jsou i tyto stavby zachyceny z výšky. Bezprostředně u obou známek jsou doplněny i půdorysy staveb, ze kterých je vidět záliba Santiniho v číslech a geometrii. Techniku pro původní návrhy autor zvolil kresbu tužkou doplněnou pastelkami. Pro dvě obálky prvního dne vydání zvolil autor jako motiv interiér jednotlivých staveb, u třetí zobrazuje detail fasády. Razítka mají ve svých motivech zjednodušené půdorysy a průčelí staveb.
To je z minulého měsíce vše nejdůležitější, již brzy se můžete těšit na souhrn únorových událostí a aktivit, které jsou neméně zajímavé.
S přáním klidných dnů
Martin Hakauf
starosta obce