Přehled činnosti vedení obce za listopad a prosinec 2024
Vánoce a Nový rok jsou za námi, přišel tak čas shrnout uplynulé dva měsíce, aby i Vy jste měli představu, čím se zabýváme a co můžete očekávat v novém roce 2025 u nás v obci. Tak pojďme na to!
1. V tomto měsíci jsme zaznamenali první významný úspěch při vyjednávání o vedení vysokorychlostní železniční trati Praha-Drážďany. Správa železnic potvrdila, že polní cesta ve směru na Předboj (za kompostárnou) nebude železnicí přerušena a tím zničena, ale že vyhoví našim připomínkám a v těchto místech vybuduje most, který bude zároveň obsahovat zelený pás, aby sloužil i pro přechod zvěře přes trať. Možná se to zdá jako malé vítězství, ale jednání jsou nesmírně složitá a komplikovaná a bohužel zájmy obcí podél plánované trati jsou ze strany Správy železnic a ministerstva dopravy v mnoha ohledech silně přehlíženy. Děláme proto maximum na všech možných frontách, abychom zajistili, že nás železnice nebude v obci obtěžovat nad nutnou míru. V jednáních vytrváme a budeme pokračovat dál!
2. Zahájili jsme přípravu projektu malé fotovoltaické elektrárny, kterou chceme vybudovat na objektu obecního bytového domu v ulici Baštecká. Stát budování nových zdrojů energie podporuje dotačními tituly, dotace, o kterou jsme požádali, by měla pokrýt zhruba 65 % nákladů na vybudování FVE včetně bateriového úložiště. V rámci nových možností sdílení elektřiny chceme zde vyrobenou elektřinu spotřebovávat např. ve škole, na obecním úřadě i na dalších odběrných místech v majetku obce, včetně nočního provozu veřejného osvětlení. Celkové náklady na stavbu FVE jsou odhadovány ve výši 650 000 Kč, a v rámci realizace počítáme s tím, že před instalací panelů dojde k opravě střechy bytového domu a výměně střešní krytiny. Podmínkou realizace bude samozřejmě získání dotačních prostředků.
3. V rámci řešení situace se zápisy do 1. třídy naší školy v příštím školním roce, kdy kapacita školy nebude umožňovat přijmout všechny děti, které by do 1. třídy měly nastoupit a mají v obci trvalý pobyt, jsme se opakovaně sešli se zástupci Odoleny Vody a Veliké Vsi. Bohužel, i základní škola na Vodolce má problémy s kapacitou pro 1. ročníky a nebude moci přijmout žádné děti, které nemají bydliště v Odoleně Vodě. To se týká i dětí z Veliké Vsi, které historicky chodily právě na vodolskou základku, případně k nám do břežanské školy. Vzhledem ke kapacitním problémům vodolské školy je také ohroženo přijetí našich čtvrťáků do 5. třídy a do II. stupně ZŠ, ve velké míře děti od nás odchází ze 4. třídy právě na Vodolku.
Během jednání jsme se domluvili na několika krocích, které by měly přinést řešení celé situace tak, aby všichni prvňáci z Břežan i Veliké Vsi měli místo a my jsme zároveň měli jistotu, že budou moci ve vzdělávání po 4. třídě pokračovat na škole v Odoleně Vodě. Vše tak spěje k tomu, že u nás bude muset vzniknout provizorní učebna (počítá se s využitím zasedací místnosti na obecním úřadě), která pojme prvňáky z naší obce a Veliké Vsi (ta se bude na chodu učebny finančně podílet), dohromady půjde o cca 20 dětí. Tím se ulehčí vodolské škole v rámci zápisů do prvních tříd a na oplátku nám budou garantovat místa pro naše čtvrťáky. Počítáme s tím, že provizorní učebna bude fungovat i v dalších letech, protože tak velkou třídu už nebude možné sloučit do jiné učebny ve stávající škole, bude v ní tedy probíhat postupně výuka všech ročníků až do 4. třídy. Aktuálně urychlujeme realizaci projektu WC v přízemí úřadu, na kterých už pracujeme z minulé doby, je to nezbytná podmínka, aby mohla na úřadě tato provizorní třída fungovat. Zároveň jsme nechali zpracovat projekt osvětlení, protože v zasedací místnosti bude třeba zvýšit umělé osvětlení, aby odpovídalo platným normám pro školní zařízení. Plánovanou učebnu už navštívila pracovnice hygienické stanice, která konstatovala, že po těchto úpravách bude možné prostor jako školní třídu využívat. Celou věc budeme s dotčenými obcemi ladit v průběhu tohoto roku, nicméně se zdá, že jiná možnost, jak nedostatek míst ve školách řešit, aktuálně není.
4. V listopadu jsme se také opět věnovali odpadovému hospodářství a navázali na červnový rozbor směsného komunálního odpadu mikroanalýzou obsahu černých popelnic v celé obci, kterou provedli zástupci ObceJinak.cz. Ta spočívá v tom, že se zdokumentuje obsah popelnice otevřením víka a vyfotí se její obsah bez toho, aniž by se dál zkoumal obsah popelnice, který není na první pohled vidět. Je tak vidět odpad navrchu popelnice a také to, do jaké míry je popelnice naplněna.
Tato analýza probíhala v den, kdy se svážely pouze popelnice s týdenním cyklem vývozu, mapovány tak byly popelnice, u kterých je největší potenciál pro lepší třídění odpadů, protože směsného odpadu bychom měli produkovat podstatně méně tak, že by každé nemovitosti měla stačit černá popelnice s maximálně dvoutýdenním cyklem vývozu či ještě delším (výjimky jsou samozřejmě možné např. v případě rodin s malými dětmi). To není náš výmysl, ale je to zákonný požadavek nastavený státem, kdy zákon o odpadech stanovuje maximální kvótu vyprodukovaného odpadu na jednoho občana, ta je pro rok 2025 ve výši 160 kg odpadu na 1 osobu za 1 rok. Tato kvóta zároveň každý rok o 10 kg klesá až na úroveň 110 kg odpadu na osobu za rok v roce 2030, od kterého navíc bude v ČR platit zákaz skládkování odpadů. Zároveň zákon obcím nařizuje, že v roce 2025 musí vytřídit minimálně 60 % z produkovaných odpadů, i to směřuje k tomu, abychom snížili produkci směsného odpadu na minimum, tedy omezili obsah černých popelnic.
Zároveň bylo dobře vidět, že řada popelnic s týdenním vývozem je k vyvezení přistavována téměř prázdná nebo jen z půlky zaplněná. To ukazuje, že zavedení dvoutýdenního cyklu svozu u takových nádob nebude žádný problém. Přistavování poloprázdné či téměř prázdné popelnice totiž mimo jiné neúměrně finančně zatěžuje celý systém, protože svozová společnost obci účtuje paušální částku za manipulaci s popelnicí. Pokud snížíme frekvenci svozu černých popelnic, snížíme i tyto paušální náklady a nebudeme platit za vyklopení popelnic, které jsou téměř prázdné.
Analýza kromě toho ukázala, že stále existují mezery ve třídění jednotlivých složek komunálního odpadu. V řadě popelnic se nacházely ve velké míře plasty, plechovky, gastroodpad, ale i bioodpad (včetně dvou obrovských dýní), stavební odpady (vybourané dlaždice) i velkoobjemový odpad (tlakový postřikovač). To jsou všechno věci, které do černé popelnice nepatří. Nejen že jde o porušení vyhlášky obce a zákona o odpadech, ale primárně toto chování zvyšuje váhu směsného odpadu a tím pádem i finanční náklady, které obec – potažmo my všichni – musíme zaplatit. A tento finanční dopad na obec je dokonce dvojnásobný, protože za recyklovatelný odpad obec navíc získává zpět peníze, neboť většina tohoto odpadu jsou ceněné suroviny, které se prodávají k dalšímu využití. Když skončí na skládce, obec za ně nedostane ani korunu, naopak ještě musí peníze vynaložit na jejich vývoz a skládkování. Každý ať si sáhne do svědomí, zda do černé popelnice hází jen to, co tam patří.
Dosavadní analýzy odpadového hospodářství nás jednoznačně vedou k závěru, že ač si skoro každý myslí, že třídí odpad (to vyplývá i z dotazníkového šetření, které v obci proběhlo v létě), realita je odlišná. Proto od července 2025 proběhne změna odpadového hospodářství, kdy černé popelnice budou sváženy jen 1x za 14 dní nebo 1x za měsíc, budou pouze ve velikosti 80 nebo 120 litrů, a v systému door-to-door (prostřednictvím samostatných nádob, které bude mít každá nemovitost jen pro sebe) budou odváženy přímo od domů plasty, tetrapacky, papír a bioodpad. Na sběrných místech tak zbydou jen kontejnery na sklo a kovové obaly, a budou zde rozšířeny nádoby na jedlé oleje a také gastroodpad (ty už od počátku roku 2025).
O konkrétním nastavení nového systému budeme v následujících měsících pravidelně informovat. Již v tomto měsíci proběhla na úřadě první beseda s občany na toto téma (prezentaci z besedy najdete na webových stránkách obce), v prvním pololetí proběhne další veřejné setkání a samozřejmostí bude i podrobné informování prostřednictvím všech komunikačních kanálů.
5. Provedli jsme reklamaci opěrné zdi v ulici U Obory, která vykazuje drobné nedostatky, vlasové trhliny, případně odhalenou armaturu či drolení betonu na koruně zdi. Zeď je stále v záruční lhůtě, sešli jsme se proto na místě se zhotovitelem a během jara budou tyto nedostatky opraveny a zeď zabezpečena tak, aby do ní nepronikala vlhkost a nedocházelo k degradaci vnitřní výztuže. Na tyto nedostatky jsme nechali zpracovat dva odborné posudky, které konstatují, že na statiku ani pevnost zdi zjištěné závady nemají vliv, nicméně doporučují provést taková opatření, aby se stav nehoršil a do zdi nezatékala voda.
6. Proběhlo převzetí infrastruktury v druhé části ulice Nad Svatou Annou od soukromého investora. V souladu s již dříve uzavřenou plánovací smlouvou se tak obec stala vlastníkem komunikace v této ulici, veřejného osvětlení a vodovodního řadu. Od této chvíle tak obec bude na této komunikaci provádět zimní údržbu, stejně tak je zodpovědná za chod veřejného osvětlení a vodovodu.
7. V listopadu proběhla také kontrola obce v naší základní a mateřské škole, jakožto příspěvkové organizaci, kterou obec zřizuje a má tak povinnost kontrolovat, jakým způsobem škola hospodaří, jak zachází se svěřeným majetkem, který patří obci. Kontrola se zaměřila i na vedení účetnictví. V rámci kontroly nebyly nalezeny žádné nedostatky a škola v tomto směru dopadla na výbornou.
8. Hned první prosincový den jsme za hojné účasti malých i velkých společně rozsvítili vánoční strom na Ovčíně a zahájili adventní období v obci. Poděkování patří dětem z naší dětské skupiny a školy za parádní vystoupení a pedagogům za trpělivost a nasazení s jakým tato vystoupení s dětmi natrénovali. V rámci dobrovolného příspěvku za občerstvení, které obec připravila, se vybralo skoro 10 000 Kč, které využijeme právě pro děti na oslavu jejich dne v červnu.
Během adventu se odehrály i další akce, kromě školního jarmarku to byly i dva koncerty v kapli sv. Anny. Na prvním z nich vystoupila naše budoucí sousedka Markéta Martiníková, která se svým doprovodem rozezněla kapli tradičními vánočními melodiemi. Na koncertě se při dobrovolném vstupném vybralo 11 500 Kč, ty byly předány Základní umělecké školy v Jeseníku, která byla vyplavena při zářijové povodni. Na druhém koncertě jsme pak v kapli přivítali pěvecký sbor Valeriana z Odoleny Vody, který u nás již tradičně na Vánoce vystupuje. V předvečer vánočních svátků se také několik desítek lidí potkalo na předvánočním sousedském setkání, plného dobré nálady, vánočních dobrot, svařáku a výborné nálady. Ti nejdružnější na setkání setrvali až do pozdních večerních hodin, a tak to má být 😊
9. V prosinci se rovněž sešlo zastupitelstvo obce na posledním veřejném zasedání v roce 2024.
- Na programu byl zejména rozpočet obce na příští rok, ten byl schválen jako přebytkový s příjmy ve výši cca 32 600 000 Kč a s výdaji ve výši cca 24 500 000 Kč. V případě příjmů tvoří část také dotační zdroje, jednak dotace na opravu několika místních komunikací, která nestihla být letos vyúčtována a jednak také dotace na stavbu chodníku v ulici Baštecká, kterou jsme získali během prosince. V případě výdajů počítáme nejen s výstavbou chodníku v Baštecké, ale i s opravou polní cesty ke kompostárně, dále pak se stavbou WC na obecním úřadě, projektovou přípravou na další opravy místních komunikací a na dokončení projektové přípravy pro nový obecní dům na návsi. Vzhledem k přebytkům se dá očekávat i realizace rekonstrukce ulice Na Plácku, záviset bude na rychlosti stavebního řízení.
- Zastupitelstvo rovněž schválilo rozpočet pro naši školu na příští rok, opět počítá s příspěvkem 1 200 000 Kč z obecního rozpočtu na provoz školy a dále s částkou 500 000 Kč pro případ, že od září 2025 bude povinností obce zajistit mzdové prostředky na platy nepedagogických pracovníků.
- Odsouhlasen byl také nákup podílu na jednom z pozemků, přes který vede přístupová cesta na Vinici. Obec se dlouhodobě snaží tento prostor majetkově sjednotit a zajistit, aby byl přístupný, neboť přístupová cesta není v majetku obce a vede po soukromých pozemcích. Vinice je jediný prostor, kde se dá pořádat celá řada kulturních a společenských akcích a je v zájmu obce, aby tento prostor obci sloužil bez omezení. Další jednání s okolními vlastníky budou pokračovat i v tomto roce.
- Přijata byla nová vyhláška o systému odpadového hospodářství, která reaguje na změny, které v roce 2025 nastanou. Jednak je to povinnost sbírat a recyklovat i odpadní textil (tedy ten, který již nemůže být použit např. pro charitativní účely). V tomto ohledu bude kontejner na textil nahrazen během ledna či února novým, do kterého bude možno odkládat nejen použitelný textil, ale i textilní odpad, tedy špinaví věci, roztrhané oblečení, ústřižky a podobně. Tento odpad bude následně vytříděn a recyklován (např. na úklidové hadry a další věci, které se z tohoto odpadu vyrábí). Veškerý textil proto prosím směřujte do tohoto kontejneru a nedávejte ho do černých popelnic. Dále vyhláška reaguje i na to, že v obci bude pilotně od nového roku vyzkoušen sběr kuchyňského odpadu živočišného odpadu (gastroodpad), nádoby budou umístěny během ledna či února na dvou či třech sběrných místech v obci.
- Schválena byla také vyhláška o poplatku za komunální odpad, zde došlo k jeho navýšení na 1 Kč za 1 litr objemu popelnice (ze současné částky 0,85 Kč za 1 litr). Zdražení reaguje na navýšení nákladů na svoz a likvidaci odpadů, včetně neustálého zvyšování skládkovacího poplatku, zpoplatnění likvidace textilního odpadu. Ceny jednotlivých variant popelnic pro rok 2025 (poplatek v této výši se hradí zpětně až v roce 2026) jsou uvedeny v následující tabulce. Stále platí, že změnu velikosti popelnice nebo četnosti vývozu je možné jednoduše ohlásit na obecní úřad a tím i výrazně ušetřit. Navíc platí, že od července 2025 budou zcela zrušeny týdenní frekvence svozu černých popelnic a již nebude v nabídce popelnice o velikosti 240 l, všichni, kdo tyto varianty používají tak budou muset oznámit, jakou variantu četnosti vývozu a velikosti popelnice si nově zvolí.
- Podána byla také informace o výši ceny vodného a stočného na rok 2025. Obec se že vzhledem k enormním nákladům na rekonstrukci a opravy vodohospodářského majetku ve vlastnictví obce, rozhodla provozovateli VaK Beroun od roku 2025 navýšit nájemné na tomto svém majetku, které nyní činí 200 000 Kč za vodovod a 280 000 Kč za kanalizaci a ČOV. Ve srovnání s provedenými opravami v letošním roce na tomto majetku – například opravy havárií vodovodních přípojek (600 000 Kč), výměna vodovodních přípojek v rámci rekonstrukce tří komunikací (750 000 Kč) nebo rekonstrukce aeračního systému ČOV (550 000 Kč) je zřejmé, že částky, které obec získá z nájmu, jsou podstatně nižší než výdaje, které do majetku musí investovat. Proto se obec rozhodla nájemné pro příští rok zvýšit o 200 000 Kč, to znamená o 100 000 Kč na vodovodu a o 100 000 Kč na kanalizaci a ČOV, a tento deficit částečně vyrovnat. Toto navýšení nájmu se spolu s navýšením provozních nákladů provozovatele VaK Beroun a s připočítáním inflace za uplynulý rok promítne do celkové ceny vodného a stočného pro rok 2025, která bude meziročně navýšena o 6,1 %. Výše vodného a stočného pro rok 2025 tak bude činit částku ve výši 178,94 Kč včetně DPH ve výši 12 % (112,20 Kč pro vodné a 66,74 Kč pro stočné).
10. Podařilo se nám na druhý pokus získat 85% dotaci na výstavbu chodníku v ulici Baštecká ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Ukázalo se, že vynaložené úsilí a drobné finanční prostředky, vložené do přípravy, přinesly skvělý výsledek. V tomto roce jsme totiž nechali provést nové sčítání chodců a dopravy v této ulici a také nechali vypracovat audit bezpečnosti, který zhodnotil projektovou dokumentaci a vychytal drobné nedostatky. Tyto dvě "drobnosti" nám pomohly dohnat potřebné body v hodnocení projektů v rámci dotačního titulu.
Aktuálně probíhá výběrové řízení na realizační firmu, která chodník postaví a ihned začneme se stavbou tak, aby byl chodník hotový ještě v tomto roce. Ulice Baštecká je místo, kde chodník dlouhodobě chybí, je to ulice docela frekventovaná a vzhledem k tomu, že je z obou stran téměř v celé délce sevřená mezi domy a zahrady, chodci nemají moc možností, kam uhnout a dochází zde k nebezpečným situacím.
Nový chodník v délce 340 m toto napraví, přibydou zde dva osvětlené přechody pro chodce, jeden do ulice Ke Studánce a druhý v ulici Ke Kovárně na místě příčného prahu, který bude odstraněn, veřejné osvětlení a také dešťová kanalizace k odvodnění vozovky podél chodníku. Projekt jsme měli hotový již v roce 2022, ale v roce 2023 jsme v dotačním řízení nebyli úspěšní, chybělo pár bodů. Kdybychom neuspěli ani letos, měli jsme v plánu chodník realizovat za vlastní finanční prostředky, získaná dotace nám situaci výrazně zjednodušuje a ušetřené vlastní peníze využijeme na jiné investice v obci.
11. Dále jsme získali cca 500 000 Kč na zmapování dopravní a technické infrastruktury v majetku obce, abychom ji mohli zanést do digitální technické mapy (data z DTM využívají např. stavebníci pro zjištění ohledně napojení při stavbě domu apod.), což je povinností obce. Pokud obec takové mapové podklady nemá (což je náš případ, není zde zmapováno téměř nic, kromě vodovodu a kanalizace ve zjednodušené podobě), musí si všechny komunikace, sítě, osvětlení a další infrastrukturu nechat vytyčit a zmapovat geodetem, což stojí nemalé peníze. Obec se přihlásila do dotační výzvy Středočeského kraje a byla vybrána, to znamená, že Středočeský kraj objedná u specializované firmy kompletní geodetické zaměření dopravní a technické infrastruktury v majetku obce, a to buď konsolidací listinných podkladů nebo novým mapováním geodetem. Jde o finančně náročnou aktivitu a obec tak v rámci dotace získá podklady v hodnotě cca 500 000 Kč, spoluúčastí obce je pouze částka ve výši 21 % DPH, protože daň nelze z dotačních peněz uhradit, a která vychází zhruba na 100 000 Kč. Úspěchem v dotační výzvě tak došlo k významné úspoře finančních prostředků obce oproti stavu, kdy by obec musela tyto geodetické práce objednat a zaplatit sama
To je z uplynulých dvou měsíců úplně všechno. Závěrem přeji všem občanům naší obce vše dobré v novém roce, hlavně hodně zdraví, štěstí a pohody. Ať se Vaše kroky ubírají jen tím správným směrem!
Martin Hakauf
starosta