Přehled činnosti vedení obce za prosinec 2019 a leden 2020

16.02.2020

Tak jako v běžném životě se konec roku prolíná s počátkem roku následujícího, nejinak je tomu i v případě života obce. Čas Vánoc je na jednu stranu čas klidu a odpočinku, na stranu druhou je to vhodný prostor pro dotažení některých rozdělaných věcí a též pro plánování nových investic, úkolů a činností. Proto je aktuální shrnutí za oba měsíce, neboť řada témat se přelomem roku prolínala. Můžete zhodnotit, jak jsme tento čas s panem místostarostou využili, a co všechno se nám během zimního klidového období podařilo vyřešit.

1. Předně se v závěru roku podařilo dotáhnout všechny nezbytné kroky k tomu, aby mohla být od 1. ledna otevřena Dětská skupina Panenské Břežany, kterou provozuje obec, a která nyní funguje v budově obecního úřadu. Budova tak nejen že dostala nový vzhled, ale také konečně prospěšné využití, dětská skupina se postará až o 12 dětí, a to ve stejném režimu jako mateřská škola s tím, že nastoupit sem mohou i děti mladší 3 let, pokud jsou již samostatní z hlediska hygieny. Péči zajišťují dvě vychovatelky na plný úvazek a dále dvě vychovatelky na výpomoc. Jde o přímé zaměstnance obce, v případě řešení potíží s činností dětské skupiny se tak obracejte přímo na starostu obce. Obědy jsou zajišťovány ze školní jídelny a celý provoz je hrazen z dotace Evropského sociálního fondu, kterou se nám podařilo získat, pobyt v dětské skupině je tak po následující 2,5 roku zdarma, hradí se pouze stravné. 

V tuto chvíli je kapacita dětí naplněna, ale vzhledem k tomu, že dětská skupina bude otevřena celý rok tedy i během prázdnin, budeme nabízet možnost umístit sem Vaše dítě v době uzavření mateřské školy. Harmonogram tohoto střídání (počet dětí ve skupině nesmí být vyšší než 12, vždy tedy půjde o vystřídání dítěte z dětské skupiny, které nebude po nějaký kratší čas docházet) budeme řešit počátkem léta v průběhu června, kdo bude mít zájem o tuto krátkodobou péči o dítě, může se již nyní obrátit na vedoucí dětské skupiny paní Zuzanu Bukovskou. Kontakty jsou již teď na webové stránce https://www.panenskebrezany.cz/obec/detska-skupina-panenske-brezany, postupně přibydou i další informace o činnosti dětské skupiny.

2. Za velký úspěch považuji také dohodu s rodinou Markových, se kterou se podařilo snad po 20 letech vyřešit majetkovou otázku budovy obecního hostince a sálu. To, co se nepovedlo předchozím starostům naší obce, jsme během loňského roku po řadě jednání dovedli až do konce. V lednu jsme společně podepsali smlouvu o smlouvě budoucí směnné, kterou si po stavebním řízení vzájemně vyměníme zabrané pozemky a hospoda se sálem se tak konečně vrátí plně do majetku obce. To je důležitý krok k tomu, aby obec mohla s tímto majetkem řádně hospodařit, a hlavně do něj začít investovat. To se v podstatě nedělo, neboť nebyl jasný osud celé stavby, která z části stojí na cizím pozemku, a provádět stavební práce tento stav bez souhlasu vlastníka pozemku v podstatě neumožňoval.

Nyní musí proběhnout stavební řízení, které budovu zlegalizuje, neboť z pohledu stavebního úřadu jde o černou stavbu, ke které neevidují proběhnutou kolaudaci a jiné rozhodnutí, které by potvrzovalo právní existenci stavby. Začneme tedy v tomto smyslu připravovat projektovou dokumentaci tak, aby mohlo proběhnout stavební řízení. Dokumentace nemůže jen kopírovat současný stav, ale bude muset pracovat s aktuálně platnými normami požární ochrany, hygieny, bezbariérovosti apod., které jsou kladeny na veřejné stavby. Bez toho by stavba nikdy nezískala stavební povolení a následnou kolaudaci. Tu následně bude možné provést až pro úpravách, které stavbu přiblíží aktuálním trendům. Základní investice bude třeba tak jako tak, budova zkrátka nemůže zůstat ve stávajícím stavu, který z pohledu dnes platných norem neodpovídá.

A já se v této souvislosti ptám, zda v rámci přípravy projektové dokumentace není právě nejvhodnější chvíle se nad podobou hostince a sálu zamyslet s větší vizí do budoucna a neprovádět jen nezbytné úpravy. Mám za to, že by budova snesla komplexní adaptaci na multifunkční prostor, který může sloužit několika účelům dohromady. Takový prostor pak může fungovat beze změny klidně dalších 20 let. Musíme se zamyslet, zda velikost sálu odpovídá dnešní návštěvnosti společenských událostí v obci, měli bychom uvažovat o možnosti prostor jednoduše upravovat podle potřeby, musíme si říct, jak by měla vypadat restaurace, zda zde nemůže např. fungovat denní centrum pro maminky s dětmi s hernou, zda sál může sloužit jako tělocvična a podobně. Pokud už se do celé budovy budou investovat nemalé peníze, pak by využití mělo být co nejčastější, každodenní. Cílem podle mě je, aby se v budově cítili dobře nejen chlapi, kteří si chtějí večer zajít na pivo, ale i rodina s dětmi, která o víkendu vyrazí do sálu na kulturní představení a pak si ráda sedne v restauraci. Napište mi Váš názor, jak byste si budoucí podobu a využití hostince a sálu představovali, brzy se k tomuto tématu vrátíme. Využít můžete komentářů dole pod článkem a nebo e-mail starosta@panenskebrezany.cz

3. Dále probíhají úpravy veřejných prostranství, jak jsem ostatně avizoval na samém počátku naší činnosti. Na bývalém Ovčíně byly dokončeny úpravy tohoto místa instalací schodiště, které nyní spojuje park s cestou směrem o horní části obce. Na místo přechodu byla také umístěna nová lampa veřejného osvětlení, která osvětlí nejen celé schodiště, ale i místo přechodu, který je tak zcela bezpečný i po setmění. V horizontu několika týdnů bude schodiště ještě osazeno zábradlím pro lepší pohodlí chodců. Proběhnou také úpravy cesty, jednak její srovnání, neboť záměr autora projektu, aby cesty byly v přírodním stylu bez u mělkých linií je třeba v některých hodně nerovných částech trochu korigovat, uvažujeme též nad úpravou povrchu, aby se písek tolik nebořil. Osazeny budou také lavičky, aby místo nesloužilo jen jako průchozí, ale svádělo i k posezení a odpočinku. Do budoucna také upravíme zde živelně rostoucí zeleň, částečným vyřezáním, ale zároveň novou parkovou výsadbou.

Vzhledem k mírné zimě probíhají práce také na polní cestě směrem ke studánce, vyřezáváme tu šípky a keře, aby cesta byla normálně průchozí a průjezdná pro techniku. Na jaře ji vyrovnáme novou zeminou, která zasype aktuální prohlubně a rýhy a poté bude možné cestu udržovat jednoduše traktorem a pravidelně ji bez větších obtíží sekat, aby ji všichni mohli využívat k procházkám nebo jako přístup k lesu.

A pokud jde o studánku, zahájím jednání s vlastníkem pozemku, zda by souhlasil s jeho prodejem tak, aby studánka mohla získat důstojnou podobu, stříšku proti zanášení, a prostor zkultivovat jako odpočinkové místo a cíl procházek.

4. Hlavní investice v tomto roce by měla být kompletní rekonstrukce ulice U Obory, která je již šest let uzavřená a její stav čím dál horší. Finišujeme s projektovou dokumentací, proběhly také předběžné konzultace s policií ohledně projektu, na jejichž základě jsme projekt mírně upravili (počítá se nyní s obousměrným provozem, přidána byla i další parkovací místa) a brzy bude projekt hotov. Pak bude třeba začít připravovat stavební povolení a pokud vše dobře půjde, ulice by měla být letos opravena.

Co se týká ulic Za Zámkem, Ke Křížku a Strmá, v lednu zde proběhlo geodetické zaměření ulice, kanalizačních vpustí a podobně, řešíme otázku nivelity kvůli vjezdům na jednotlivé nemovitosti a během měsíce března proběhnou v těchto ulicích geologické sondy, které prověří kvalitu jednotlivých vrstev komunikace. Podle toho budeme řešit, zda půjde o opravu povrchu nebo o stavbu nové komunikace. V případě první varianty by to urychlilo celý proces povolování. Nehledě na to, že by to ušetřilo mnoho peněz.

5. Práce probíhají také na úpravách školní zahrady, což bude další letošní větší investice. Práce budou zahájeny ke konci února a potrvají až do července. V příštím týdnu proběhne schůzka se stavební firmou a vedením školy, abychom domluvili režim fungování školy a školky během stavebních prací.

V běhu je také projektová dokumentace na nástavbu školní budovy, která umožní vznik třídy pro 5. ročník a také počítačové učebny a zázemí pro pedagogy. V rámci této nástavby dojde k demolici přístavby, kde jsou dnes umístěny šatny. Zde vznikne větší prostor šaten až pro 100 dětí a schodiště přímo spojující šatny s dnešním schodištěm uvnitř budovy. Vstup do mateřské školy bude řešen z boku budovy, dojde tak k oddělení provozu mateřské a základní školy. Během jara bude projektová dokumentace hotova a máme zhruba rok na provedení územního a stavebního řízení, během kterého budeme muset řešit požadavky dotčených orgánů státní správy (např. hygieny nebo hasičů), aby nástavba poskytovala příjemné prostředí pro děti a vyhovovala i zákonným požadavkům na prostory pro vzdělávání. Během roku budeme také hledat možnosti krytí výdajů na tuto stavbu prostřednictvím dotace, zatím to vypadá nadějně s tím, že dotační titul pro školní budovy by se měl otevřít i v roce 2021 (je otevřen letos, ale stavba by musela proběhnout do konce roku, a to nemůžeme vzhledem k délce stavebního řízení stihnout).

6. V závěru roku proběhl audit hospodaření obce ze strany Středočeského kraje. Po více jak 6 hodinách kontroly pokladních dokladů, faktur, směrnic, smluv a dalších dokumentů auditoři neshledali žádná pochybení a průběžná kontrola tak skončila pozitivně. Závěrečný audit nás čeká v závěru května 2020.

Při nástupu do úřadu jsem slíbil transparentní hospodaření, tedy, aby každý měl možnost ověřit, co děláme, za co vydáváme peníze a podobně. Na webu obce tak přibyla záložka Otevřený úřad, kde od letošního roku začneme zveřejňovat uzavřené smlouvy a přijaté faktury.

7. Prosinec patřil také společenským akcím. Nejprve jsme slavnostně přivítali nové občánky naší obce. Na tomto místě bych se chtěl omluvit rodičům, jejichž potomka jsme nepozvali, přestože se narodil v roce 2019. Došlo totiž k chybné aktualizaci programu, který využíváme jako matriku a údaje o narozených tak nebyly úplné. Toto jsme napravili a na jaře uspořádáme další vítání nových občánků, protentokrát seznam pozvaných radši zkontrolujeme přímo v registru obyvatel, aby se nic podobného neopakovalo.

Následoval adventní koncert, který pořádalo naše sdružení BŘEŽAŇÁCI 2018, kaple téměř praskala ve švech, těší mě velká účast a jsem rád, že se koncert líbil. Pěvecký sbor Valeriana pozveme do obce i letos, rád bych uspořádal jeden letní koncert a opět i koncert vánoční. V závěru adventu se konalo také téměř již tradiční sousedské vánoční setkání na obecním úřadě, které určitě i letos zopakujeme.

Pro letošní rok počítám opět s provozem letního kina, které mělo loni docela slušný úspěch a stále se zvyšující návštěvnost. V plánu mám přidat během letních prázdnin o dvě promítání navíc, celkem bychom tak promítali 6x za léto, od června do září. Dohodli jsme se také s muzeem, že většinu promítání bychom udělali v areálu Horního zámku, je tam vytvořené zázemí v podobě toalet, které se jinak na Vinici musí vozit, a to stojí nemalé peníze. Dohoda je také na dělení nákladů na promítání.

8. Během ledna jsme zhodnotili provedené úpravy čistírny odpadních vod, kde jsme na podzim investovali zhruba 200 000 Kč do úpravy technologie a dalších technických prvků, které byly nevhodné nebo podceněné v rámci celkové rekonstrukce z roku 2016. Dosavadní výsledky dávají tušit, že investice byla vysoce efektivní a že se nám těmito drobnými úpravami podařilo provoz ČOV stabilizovat a nedošlo ke zmaření mnohamilionové rekonstrukce, po které bohužel ČOV nepracovala vůbec dobře. V blízké budoucnosti bude třeba ještě přistavět druhou kalovou jímku, protože i přes rekonstrukci čistírny v roce 2016 se velikost kalové jímky nezměnila a její velikost omezuje efektivní nakládání s kaly. Na jaře se také zaměříme na nátoky balastních vod do ČOV, které jsou tvořeny zejména dešťovou vodou. Prověříme, kde je problém s uličními vpustmi, kterými vtéká dešťová voda, a provedeme také kouřovou zkoušku, abychom se ujistili, že nikdo z občanů nemá do splaškové kanalizace svedeny okapové svody. K tomu dodávám, že platí povinnost likvidovat dešťovou vodu na svém pozemku, např. jímáním nebo vsakováním.

9. Několikrát jsem se sešel s majitelem Dolního zámku a postupně řešíme jeho novou podobu a využití celého areálu. Odmítl jsem výstavbu bytových domů, které by na místě mohly dle studie vyrůst a dále se kloním spíše k technickému využití areálu pro drobnou výrobu, která nenaruší životní podmínky v naší obci. S majitelem je dobrá komunikace, myslím, že s jeho nasazením a s koordinací ze strany obce mohou dosavadní návrhy celému areálu jen prospět a může zde vzniknout část obce, do které se konečně znovu vrátí život. O dalším vývoji budu pravidelně informovat.

To by pro uplynulé dva měsíce stačilo, samozřejmě dále proběhla celá řada drobných prací, jednání a schůzek, o těch podstatných zase příště v únorovém přehledu.

Klidné skoro jarní dny přeje

Martin Hakauf
starosta obce