Přehled činnosti vedení obce za říjen 2021
Počátek října byl zejména ve znamení parlamentních voleb a zajištění jejich zdárného průběhu, odehrály se ale i další věci, například jednání zastupitelstva k výstavbě vysokorychlostní trati na území obce. Vše podstatné najdete na následujících řádcích.
1. Na začátku října proběhly v České republice volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Voleb se v obci zúčastnilo celkem 334 voličů z celkového počtu 454 oprávněných voličů, volební účast tak byla velmi vysoká 73,57 %. Výsledky voleb v naší obci jsou na přiloženém grafu, žádné jiné politické strany či hnutí v obci neuspěly. Poděkování za zdárný průběh voleb v naší obci patří členům volební komise ve složení Jana Kejlová (předsedkyně), Alena Navrátilová (místopředsedkyně), Věra Dobrevová (zapisovatelka), Vlasta Kammermayerová (členka), Martin Kejla (člen).

2. Došlo také k dalšímu kroku v obnově historické spojnice Panenských Břežan a Předboje. Na obnově této polní cestě pracujeme od jarních měsíců. Cesta byla aktuálně geodetem vytyčena v terénu, došlo k jednání s majiteli okolních pozemků, které jsme informovali o zamýšlených pracích. Následovat budou terénní úpravy, aby se cesta stala průchozí (často prochází přímo stávající mezí), vybíráme aktuálně firmu, která toto ideálně během zimy udělá. Většinu vegetace chceme na místě zmulčovat, aby se nemusela zbytečně odvážet, stejně tak na mezi shromážděné kameny a další materiál použijeme přímo v místě na zpevnění cesty, náklady tak nebudou nijak vysoké. V listopadu na místě proběhne schůzka s krajinářkou, která navrhne výsadbu keřů a stromů, které doplní stávající vegetaci. Vzhledem k tomu, že cesta vede na hranici katastru naší obce a obce Veliká Ves (každá obec vlastní zhruba polovinu cesty), jde o společný projekt s našimi velkoveskými sousedy, náklady hradíme společně. Ke spolupráci se připojí také Předboj a zprůchodní svůj malý kus cesty tak, aby cesta byla úplně a pohodlně průchozí až do Předboje.

V minulosti byla celá řada tradičních komunikačních tras v našem okolí zrušena, přestaly být používány nebo byly rozorány. To, jak nám tyto cesty chybí, se ukázalo na počátku roku, kdy mnozí z nás hledali možnosti pro pěší vycházky v katastru obce. Ale i obecně v obci není mnoho pěších tras, kterými by se dalo jít mimo zastavěné území na procházku s kočárkem, dětmi nebo jen tak. To chceme změnit a tato pěší trasa v délce přes 1,5 km se může stát ideálním cílem pěších, místem, kde je hezký rozhled do krajiny. Do Předboje vede z Břežan i druhá polní cesta, která je hojně využívána, s nově vybudovanou tak bude možné vytvořit okruh, aby se výletníci nemuseli vracet stejnou cestou. I aktuální polní cestu k předbojskému rybníku chceme v příštím roce upravit a obnovit původní alej hrušní, které jsou již na konci životnosti a většina z nich uschlá.
3. V říjnu jsem se sešel s místostarostou a hospodářem Honebního společenstva Veliká Ves, které na části katastru naší obce vykonává právo myslivosti. Domluvili jsme se na vzájemné spolupráci při péči o krajinu a také ve vzdělávací činnosti - například ve formě přednášek pro děti v naší škole. Zároveň obec poskytne honebnímu společenství dar ve výši 10 000 Kč na péči o zvěř (krmivo, budování krmelců). Jde o činnost velmi prospěšnou, honební společenstvo například každoročně vysazuje do krajiny mladé zajíce a bažanty, kteří v našem okolí byli dříve hojnými zástupci drobné zvěře, v posledních letech ale jejich stavy výrazně poklesly a v naší krajině tato zvířata chybí.
4. V tomto měsíci také odborný znalec prověřil všechny vzrostlé stromy na návsi a v jejím okolí (jírovce, smrk, jasany, břízy). Šlo o preventivní reakci na stav jednoho z jírovců, který vlivem větru padl během léta. Po pádu se naplno ukázalo, že jeho stav byl havarijní, strom byl v podstatě úplně suchý a nebezpečný okolí. Abychom eliminovali ohrožení zdraví a majetku znalec stromy prověřil nejprve pohledem a u těch, kde existovaly pochybnosti o stavu stromu uvnitř, provedl také vyšetření speciálním tomografem, který pomocí zvukových vln odhaluje stav dřeva uvnitř kmene a odhalí i sebemenší počátky hniloby. Podle předběžných závěrů bude třeba jeden z jírovců porazit, neboť je na konci své životnosti a uvnitř s pokročilou hnilobou dřeva, a u druhého jírovce nakloněného do silnice bude zapotřebí bezpečností řez, aby se eliminovalo jednostranné naklonění a případný pád do vozovky. Zbylé stromy projdou jen drobným prořezem nebo zůstanou zcela bez zásahu, neboť jejich stav je dobrý. Zásahy provedeme během zimních měsíců, jakmile budeme mít finální znalecký posudek k dispozici.
5. Dne 11. 10. 2021 proběhlo další veřejné zasedání zastupitelstva obce. Hlavní bodem jednání byla situace ohledně přípravy stavby vysokorychlostní železniční trati (VRT) v katastru naší obce. Obec není v zásadě schopná stavbě zabránit (maximálně ji může zbrzdit), musí proto již od počátků důsledně hájit své zájmy a zájmy občanů, aby dopady výstavby či následného provozu byly pro občany co nejmenší, ba naopak, aby přinesly i něco pozitivního (např. vyřešení hluku z dálnice, který obec léta trápí). Obec se kromě vlastních kroků proto také připojila k memorandu téměř 100 obcí a měst, které v otázce VRT postupují společně a mají velmi silnou vyjednávací pozici vůči státu, který stavbu připravuje. Obec je také členem sdružení obcí a spolků s názvem SOS Koridor D8, který se primárně zabývá situací kolem dálnice D8 z hlediska dopravy, stavby logistických areálů a dalších záměrů, které mají dopad na životní prostředí a na kvalitu života v oblasti od Zdib až po Novou Ves. Sdružení se nyní začalo více zabývat i liniovou stavbou VRT, jelikož přes naše území budou procházet dvě liniové stavby a tím i dva zdroje hluku, emisí a dalších negativních jevů (dálnice D8 a železniční trať). Obě stavby spolu zásadně souvisí a požadujeme je proto řešit společně a odstranit kumulované negativní jevy s nimi související. Již několik měsíců probíhají jednání ohledně řešení, jakým způsobem nejlépe přistoupit k otázce realizace VRT a jedním z výstupů společných jednání je požadavek na vytvoření krajinné studie v celém území zasaženém stavbou VRT (cca 1500 km2).

Územní studie krajiny by měla sloužit k argumentaci zapojených obcí směrem ke Správě železnic a ministerstvu dopravy, které stavbu připravují, potažmo i dalším státním subjektům. Měla by obci pomoci lépe definovat požadavky, které bychom měli mít například k protihlukovým opatřením, na opatření k propustnosti krajiny, ale i argumenty proti dalším záměrům v okolí a jejich úpravám (dálnice, logistická centra apod.). Územní studie by měla řešit celé území komplexně, nikoliv aby jednala každá obec sama za sebe a řešila jen své zájmy. Územní studie také může odhalit další negativní jevy a souvislosti, o kterých zatím nevíme, nebo je tušíme, ale nemáme je jak verifikovat a těžko se pak požaduje jejich odstranění u jednotlivých záměrů v území. V jednotlivých návrzích usnesení k tomuto bodu jsou i některé deklaratorní politické proklamace, které nám budou sloužit k tomu, že můžeme více "tlačit" na investory a státní subjekty k dosažení svých zájmů v rámci jednotlivých záměrů na našem katastrálním území. Tímto přístupem deklarujeme, že máme zájem jednat, ale podmínkou je dosažení shody na opatření, která omezí negativní jevy (hluk z dálnice, protihluková a protiemisní opatření v případě VRT, zachování zelené a prostupné krajiny a podobně). Vzhledem k tomu, že jde o zásadní věc, přijalo k tomu na můj návrh zastupitelstvo obce následující usnesení:
Zastupitelstvo obce Panenské Břežany
I. souhlasí s vytvořením krajinného plánu - územní studie pro území zasažené výstavbou VRT Podřipsko - 1. úseku vysokorychlostní trati Praha - Drážďany pro katastr obce Panenské Břežany dle "Předběžného konceptu zadání krajinné studie v linii trasování VRT Praha - Drážďany", a to za předpokladu, že:
- pořizovatelem krajinného plánu bude Ministerstvo životního prostředí České republiky (dále také jako "MŽP ČR") nebo
- pořizovatelem krajinného plánu bude jiný subjekt než MŽP ČR, přičemž MŽP ČR, příp. jiná státní či nezávislá akademická instituce s odpovídající odborností bude odborným garantem krajinného plánu;
- bude ze strany zpracovatele krajinného plánu, resp. pořizovatele krajinného plánu umožněna aktivní participace obce Panenské Břežany na tvorbě krajinného plánu na území katastru obce Panenské Břežany, se zohledněním připomínek obce Panenské Břežany na jejím katastrálním území;
II. konstatuje, že v rámci přípravy VRT Podřipsko - 1. úseku vysokorychlostní trati Praha - Drážďany požaduje vyřešení následujících připomínek:
- zajištění protihlukové ochrany z dálnice D8 v katastru obce Panenské Břežany jako souběžného zdroje hluku,
- vybudování dostatečných protihlukových opatření (tunel/protihlukový val) v přímé návaznosti na drážní těleso k minimalizaci hluku ze sběrače jedoucího vlaku,
- ozelenění prostoru mezi drážním tělesem a obytnou zástavbou v co největší možné šíři k minimalizaci prachové zátěže,
- zajištění prostupů krajinou přes drážní těleso pro pěší, cyklisty, hospodařící zemědělce včetně ekoduktů pro zvěř.
III. konstatuje, že souhlas s vytvořením krajinného plánu - územní studie pro území zasažené výstavbou VRT Podřipsko - 1. úseku vysokorychlostní trati Praha - Drážďany pro katastr obce Panenské Břežany dle bodu I tohoto usnesení, stejně tak připomínky dle bodu II. tohoto usnesení nenahrazují stanovisko obce k záměru VRT Podřipsko - 1. úseku vysokorychlostní trati Praha - Drážďany v případném budoucím řízení o posuzování vlivů na životní prostředí, jakož i v případném budoucím územním či stavebním řízení, dle platných právních předpisů.
Na programu bylo několik dalších bodů, mezi jinými zastupitelstvo schválilo převod pozemků pod asfaltovou cestou za hostincem spojující ulici Na Návsi a Strmou do majetku obce. Tato cesta je umístěna na soukromých pozemcích, což komplikuje budoucí rekonstrukci komunikace, ale i budoucí rekonstrukci hostince a kulturního sálu. Začal jsem proto jednat s oběma spoluvlastnicemi o tom, zda jsou nakloněny jejich pozemky obci prodat. Nakonec jsme dohodu dotáhli ještě k lepšímu výsledku a obě dámy pozemky obci darují, za což jim patří poděkování za férový přístup.
Projednali jsme také výjimku ze stavební uzávěry pro stavbu přístřešku v areálu firmy Geco. Vzhledem k tomu, že stavba přístřešku nenarušuje důvody, pro které byla stavební uzávěra přijata, zastupitelstvo udělilo tomuto stavebnímu záměru výjimku ze stavební uzávěry. Celý zápis ze zasedání si můžete přečíst na webu obce.
6. Na konci října proběhlo veřejné projednání návrhu
územního plánu obce. Pořizovatelkou územního plánu byl rekapitulován dosavadní
proces pořizování a následně projektant územního plánu představil základní
parametry návrhu. V následné diskusi byly vzneseny dotazy a připomínky,
které budou průběžně vyhodnoceny a ty relevantní pak vzaty v potaz při
přípravě finálního návrhu územního plánu.
Přeji Vám klidný a pokud možno slunečný konec podzimu a pokud vše půjde dobře a stát nám nezakáže se setkávat, budu se těšit na společné setkání při rozsvícení vánočního stromečku, které se společně s hudebním vystoupením břežanských dětí uskuteční 1. adventní neděli 28. 11. 2021 od 16.30 na Ovčíně. Těším se na Vás!
Martin Hakauf
starosta obce